restriccions mòbils novetat curs escolar 2024-25

El curs escolar 2024-25, que comença aquest dilluns, és el primer en què s’aplica el protocol del Departament d’Educació per limitar l’ús dels telèfons mòbils a les escoles i instituts. Els dispositius estan totalment prohibits a infantil i primària, i a secundària només es permeten en activitats d’aprenentatge, amb la condició bàsica que l’ús del mòbil ha de ser el mínim possible i que ha d’estar justificat educativament. La normativa sobre la restricció als mòbils és la novetat principal d’un curs marcat també per la reducció d’alumnes i més docents a Barcelona.

Prohibits a infantil i primària

La normativa prohibeix totalment els mòbils per als alumnes d’educació infantil i primària. Per tant, no en poden fer ús durant l’horari lectiu i no lectiu, tampoc en l’estona del pati, al menjador o a les activitats extraescolars.

En el cas que un alumne dugui un dispositiu, l’haurà de tenir apagat mentre és a l’escola i desat en el lloc segur que el centre estableixi.

A secundària, només per a usos pedagògics

Pel que fa a l’ESO, l’estudiant que porti mòbil l’haurà de tenir apagat i també l’haurà de desar en el lloc segur que l’institut fixi. A les hores de classe, cada centre pot decidir si restringir-los totalment o bé permetre’ls en casos puntuals amb finalitats pedagògiques o per circumstàncies personals de l’alumnat.

Fora de l’aula, per exemple, a les estones d’esbarjo, tampoc no es podrà fer un ús lliure del mòbil, amb l’objectiu de preservar la interacció personal entre alumnat, professorat i altres membres de la comunitat educativa.

Al batxillerat i l’FP, també només amb finalitats pedagògiques

En l’educació postobligatòria, l’ús tampoc no podrà ser lliure en les hores lectives, i només podrà permetre’s en les activitats d’aprenentatge. En el temps no lectiu, el centre pot regular-ne l’ús en funció de l’edat de l’alumnat, tot i que vetllarà pel seu bon ús.

L’objectiu és potenciar la convivència als centres i minimitzar els aspectes disruptius del mòbil, però garantint alhora l’assoliment de la competència digital dels alumnes.