L’Ajuntament de Barcelona reprèn el projecte de reforma de l’avinguda de Roma, concretament el tram entre l’edifici Estel i l’estació de Sants. L’empresa municipal BIMSA ja ha tret a licitació el concurs de reurbanització i inicialment s’han contractat 40.141,08 euros per fer estudis previs i hi ha pressupostats fins a 631.779,43 euros perquè l’equip guanyador faci la resta de treballs que el contracte inclou.

Les obres, que està previst que comencin a finals del 2025, inclouran també parts dels carrers de Mallorca i Vilamarí, prop de 52.000 m² que tindrà un cost aproximat de 22 milions d’euros.

Més espai per als vianants

Hi haurà més verd, més espai per als vianants i una àrea d’esbarjo per a gossos. Els arbres grans, com tipuanes o pins, es disposaran als laterals de la via, perquè per sota de la part central hi circula el corredor ferroviari que va a Sants. En tot el tram s’incorporaran estructures i elements per generar energia i un sistema que hi aporti ombra. Alfons Sort, que viu a la zona, explica que “els veïns somnien amb un eix verd o amb actuacions semblants als trams pacificats de l’avinguda”, ja que ara, diu, “és un pàrquing a l’aire lliure“.

Pendent de reurbanitzar més del 50 % de l’avinguda

L’avantprojecte afecta el 50 % de la via i s’anirà executant per fases. El 2004 ja es va actuar entre els carrers d’Aragó i Comte d’Urgell i el 2010 entre aquest últim i Viladomat.

Un dels aspectes que es tindran en compte és que en el tram entre Viladomat i Entença, actualment es duplica la calçada amb València i Mallorca. D’altra banda, la intenció és que entre Entença i Tarragona, l’avinguda sigui la continuïtat de Mallorca i només tingui un sentit, però està pendent de definir segons el disseny final dels entorns de l’estació de Sants.

L’actuació inclou també el tram del carrer de Mallorca entre Entença i Rocafort, i el del carrer de Vilamarí entre Provença i l’avinguda de Roma.

Començarà davant de l’edifici Estel

Pel govern municipal, la finalització de les obres de l’edifici Estel i la transformació de l’estació de Sants són una oportunitat per plantejar la reurbanització de l’avinguda. El regidor de l’Eixample, Jordi Valls, assegura que treballen amb la idea “que el primer tram que pugui començar a executar-se sigui el tram entre Viladomat i Calàbria, i això podria ser el desembre del 2025″, tot i que cal esperar a tenir els estudis previs de tot l’eix fets.

Des de l’associació de veïns, es feliciten per la notícia però remarquen que es desbloqueja quan hi ha una gran operació econòmica com la de l’edifici Estel. Xavier Riu, vicepresident de l’entitat, recorda que, en el seu moment, “quan Telefónica va aconseguir la requalificació de l’immoble, que era un edifici d’equipaments, va oferir a la ciutat i a l’Ajuntament uns edificis que uns anys després encara no hem vist”.