L’Ajuntament ha fet per primera vegada un inventari d’ascensors amb valor patrimonial i n’ha comptat inicialment 420 en edificis de Barcelona. El fet de documentar-los en una llista obre la porta per a les comunitats de veïns que facin reformes a l’elevador a poder optar a subvencions municipals. Ara bé, no totes les adaptacions es podran cobrir, almenys de forma directa, amb aquests ajuts.
Restauracions de fusta, reixes i vidres
Actualment està oberta la convocatòria de subvencions per a l’any 2023 per a la restauració d’elements patrimonials. Existeix ja la possibilitat de demanar-la per als ascensors i inclou totes les feines que afectin la cabina de fusta, miralls i vidres serigrafiats, i treballs de serralleria de les reixes i malles trenades. L’ajut cobreix el 30 % de la despesa amb un màxim de 30.000 euros.
Però, què passa si l’ascensor s’ha d’actualitzar per adaptar-lo a la normativa de seguretat? En aquest cas, aquesta subvenció no serviria per renovar, per exemple, la maquinària i elements de la instal·lació. És, de fet, la principal crítica que fa el Gremi Empresarial d’Ascensors de Catalunya. “Es podria haver aprofitat la mesura per ajudar a millorar la seguretat, que és molt més complicat en aquest tipus d’ascensors”, diu el president del gremi, Pere Piñero.
Pendents d’una normativa nova més exigent
A aquestes complicacions s’hi afegirà una normativa estatal nova, prevista per a aquest any però que encara està pendent d’aprovació, que obligarà a fer intervencions considerables en molts d’aquests aparells. “La novetat principal serà la substitució de les guies de fusta, cilíndriques o de rail per les guies en forma de T”, explica Joan Camprubí, d’Ascensors Camprubí. I no és un fet menor.

Aquest tipus de guia ocupa més espai que les anteriors, amb el consegüent problema per conservar la cabina. “Per mantenir-la i ficar les guies s’han de buscar solucions inventives”, afirma Camprubí. “Són difícils d’adaptar i les guies són la part més costosa”, però segons Piñero la majoria d’ascensors “són adaptables”, “un 99 %”, remata Camprubí.
Des de l’Institut Municipal del Paisatge Urbà, la directora tècnica, Montserrat Prado, defensa que la protecció busca ajudar les comunitats perquè facin també aquestes adaptacions i que “si en un futur han d’implementar mesures de seguretat que afectin elements patrimonials, les puguin fer mantenint-ne el valor i preservant l’ascensor”.