L’Ajuntament ha fet per primera vegada un inventari d’ascensors amb valor patrimonial i n’ha comptat inicialment 420 en edificis de Barcelona. El fet de documentar-los en una llista obre la porta per a les comunitats de veïns que facin reformes a l’elevador a poder optar a subvencions municipals. Ara bé, no totes les adaptacions es podran cobrir, almenys de forma directa, amb aquests ajuts.

Restauracions de fusta, reixes i vidres

Actualment està oberta la convocatòria de subvencions per a l’any 2023 per a la restauració d’elements patrimonials. Existeix ja la possibilitat de demanar-la per als ascensors i inclou totes les feines que afectin la cabina de fusta, miralls i vidres serigrafiats, i treballs de serralleria de les reixes i malles trenades. L’ajut cobreix el 30 % de la despesa amb un màxim de 30.000 euros.

Però, què passa si l’ascensor s’ha d’actualitzar per adaptar-lo a la normativa de seguretat? En aquest cas, aquesta subvenció no serviria per renovar, per exemple, la maquinària i elements de la instal·lació. És, de fet, la principal crítica que fa el Gremi Empresarial d’Ascensors de Catalunya. “Es podria haver aprofitat la mesura per ajudar a millorar la seguretat, que és molt més complicat en aquest tipus d’ascensors”, diu el president del gremi, Pere Piñero.

Pendents d’una normativa nova més exigent

A aquestes complicacions s’hi afegirà una normativa estatal nova, prevista per a aquest any però que encara està pendent d’aprovació, que obligarà a fer intervencions considerables en molts d’aquests aparells. “La novetat principal serà la substitució de les guies de fusta, cilíndriques o de rail per les guies en forma de T”, explica Joan Camprubí, d’Ascensors Camprubí. I no és un fet menor.

Detall d’una guia en forma de T, el tipus que exigirà la pròxima normativa també als ascensors antics

Aquest tipus de guia ocupa més espai que les anteriors, amb el consegüent problema per conservar la cabina. “Per mantenir-la i ficar les guies s’han de buscar solucions inventives”, afirma Camprubí. “Són difícils d’adaptar i les guies són la part més costosa”, però segons Piñero la majoria d’ascensors “són adaptables”, “un 99 %”, remata Camprubí.

Des de l’Institut Municipal del Paisatge Urbà, la directora tècnica, Montserrat Prado, defensa que la protecció busca ajudar les comunitats perquè facin també aquestes adaptacions i que “si en un futur han d’implementar mesures de seguretat que afectin elements patrimonials, les puguin fer mantenint-ne el valor i preservant l’ascensor”.