El pont de Bac de Roda, conegut popularment com a pont de Calatrava, es va inaugurar el setembre del 1987. L’estructura uneix per sobre de les vies ferroviàries els districtes de Sant Martí i de Sant Andreu.
El pas del temps i les obres de l’AVE i del Pla Sant Andreu – la Sagrera que s’estan fent al seu entorn han influït en la degradació progressiva de l’estructura. De fet, el terra del pont s’ha anat deteriorant i ja fa anys que alguns veïns es queixen que hi ha molts panots trencats i que el terra rellisca quan la humitat és elevada o plou.
Reclamen un paviment antilliscant
L’Associació de Veïns i Veïnes de la Sagrera fa temps que reclama a l’Ajuntament que en canviï el terra perquè sigui antilliscant, però el consistori diu que és complicat executar-ho. I és que, segons els han dit, el dissenyador Santiago Calatrava té dret legalment a impedir possibles modificacions de l’estructura per protecció de la propietat intel·lectual.
El pont de Calatrava, Premi FAD
El pont és obra de l’arquitecte Santiago Calatrava. Es tracta d’una obra d’enginyeria escultòrica que es caracteritza per tenir dos arcs bessons d’acer blanc i quatre cables de suport. A més hi destaquen múltiples punts de llum que s’integren a la barana i a la calçada. El seu disseny avançat i la seva lluminositat l’han convertit en una icona de la ciutat i el 1987 va rebre el Premi FAD d’Arquitectura. El pont permet la circulació tant de vehicles com de vianants. Creuar-lo ofereix la possibilitat de gaudir de tota la seva expressivitat, ja que les seves línies representen les formes humanes, així com la plasmació visual de la tensió de forces oposades que, controlades, poden originar obres d’enginyeria com aquesta.