(ACN) Una protesta de mestres ha impedit aquest dilluns al vespre realitzar un acte amb el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, sobre el disseny de les escoles. La presentació s’havia de fer a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona (UB), però moments abans desenes de persones han entrat a la sala amb pancartes, xiulets i cassoles per demanar la dimissió del titular del departament.
Cambray ha recordat que qualsevol manifestació s’ha de fer “des del respecte” i sense “sabotatges”. Així, ha afegit que situacions com la d’avui “no representen el sector”. També ha lamentat que els representants dels treballadors dels sindicats no s’hagin presentat aquest dilluns per setena vegada a la mesa sindical, “el lloc on s’han de parlar les coses”.
Nova mobilització el 14 de maig
El grup de manifestants ha entrat a la sala quan només faltava mitja hora perquè comencés l’acte de presentació del document ‘Nous aprenentatges, nous espais’. A la porta d’entrada de la sala s’han viscut alguns moments de tensió, fins que finalment el grup de manifestants s’ha obert pas i ha ocupat pràcticament tot l’espai de la sala habilitada per fer la presentació. Entre els assistents s’han pogut veure diversos representants de sindicats. Tots ells han demanat la dimissió del conseller, han recordat totes les peticions que ja li havien fet, en el marc de les darreres jornades de vaga que es van convocar arreu del territori. D’altra banda, han anunciat una mobilització per al 14 de maig.
Quan Cambray hi ha aparegut, els assistents l’han escridassat i han evitat que es pogués celebrar l’acte previst. De fet, en una ocasió, el conseller ha intentat adreçar-se als manifestants des del faristol, tot i aquests no l’han deixat pronunciar cap discurs a crits de “Fora, fora, fora”. Finalment, l’acte s’ha anul·lat passades les set del vespre.
‘Nous aprenentatges, nous espais’
El document que no s’ha pogut presentar porta per títol ‘Nous aprenentatges, nous espais’ i ha estat elaborat amb l’objectiu de transformar dels centres per respondre a les noves metodologies d’aprenentatge. Planteja així les bases per a una nova arquitectura escolar, un disseny dels centres educatius públics que “trenqui amb la rigidesa i s’obri a la polivalència dels nous aprenentatges i pedagogies”.
La guia que es volia fer pública incorpora orientacions per donar resposta als reptes de les escoles i instituts pel que fa al disseny i transformació dels espais. Es tracta d’un projecte de llarg recorregut que, segons el Departament d’Educació, ha estat treballat des de diferents angles i amb la participació de diversos sectors. Així, la iniciativa neix d’un treball conjunt del Departament d’Educació, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i la Fundació Jaume Bofill, que el 2019 van organitzar una jornada de reflexió sobre la arquitectura i l’educació amb la participació de docents, pedagogs i arquitectes.