-Quan estarà prohibit circular?
Les restriccions per pol·lució s’aplicaran de set del matí a vuit del vespre els dies laborables l’endemà de la declaració de l’episodi i les administracions avisaran la ciutadania 24 hores abans. La mesura serà permanent a partir del 2020.
-Qui declara els episodis i per què?
L’episodi ambiental, que s’ha de diferenciar de l’avís preventiu per contaminació, es produeix quan els nivells de contaminació atmosfèrica superen els 200 mg/m3 d’NO2 durant una hora en més d’una estació de mesura i que suposa superar els llindars d’NO2 màxims que marca la Unió Europea.
Declara l’episodi la Generalitat i el confirma, 24 hores després, la Direcció General de Qualitat Ambiental. És un fet poc habitual i, al llarg de l’any, se’n produeixen dos o tres. De fet, aquest 2017 encara no se n’ha registrat cap, segons indica aquest informe històric d’episodis ambientals.
-On afectarà la restricció?
No es podrà circular en una àrea de 95 km2 anomenada xona de baixes emissions (ZBE), que inclou Barcelona (excepte la Zona Franca i els barris de Collserola) i part de l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs.
Ara bé, qui vulgui creuar la capital catalana a través de la ronda de Dalt i la del Litoral ho podrà fer perquè aquestes vies queden fora de la prohibició.
-Quins vehicles afecta?
Els turismes de gasolina matriculats abans del 2000 i els de dièsel d’abans del 2006. Si circulen s’exposen a una multa de 100 euros, tot i que no es procedirà a immobilitzar el vehicle
En queden excloses les motos i els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, serveis d’emergències i serveis essencials. Tampoc no afecta els camions, els autocars i les furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Tot i que no és obligatori portar les etiquetes ambientals de la DGT que classifiquen els vehicles segons el nivell de contaminació, les administracions recomanen dur-les.
-Més transport públic
La mesura preveu un reforç del metro que implica un tren més a cada línia i una freqüència de pas de tres minuts en hora punta. També s’augmentarà l’oferta de tramvia, FGC, trens de Rodalies i autobusos amb 30 vehicles addicionals a les línies metropolitanes. A més, a la B-23 s’habilitarà un carril bus provisional d’entrada a la capital catalana.