La primera fase del programa conjunt del Consorci d’Educació de Barcelona i Save the Children s’ha dut a terme entre els mesos de març i abril i ha consistit a formar 140 treballadors dels EAP -equips d’assessorament pedagògic- per dotar-los de les eines necessàries per acompanyar les escoles a l’hora de treballar els casos de manera preventiva perquè no s’arribin a produir.

En una segona fase, set escoles de la ciutat de set districtes diferents estan fent un abordatge integral de la problemàtica amb docents, famílies i alumnes. L’objectiu és adaptar les metodologies organitzatives i docents a promoure la resolució de conflictes de manera positiva, l’educació entre iguals i la implicació de tots els alumnes a l’hora de detectar i denunciar possibles casos. La selecció dels centres s’ha fet tenint en compte l’interès i la disposició a lluitar contra la problemàtica i s’han prioritzat els que han tingut alguna situació o episodi d’assetjament anteriorment.

Focalitzar en la feina preventiva

Ester Morillas, tècnica de projectes d’Acció Social de Save the Children Catalunya, destaca que el programa està servint per “reforçar els protocols interns dels centres i fer partícip tot el grup de classe”.  Morillas assegura que “les famílies o els centres detecten els casos quan ja és massa tard i el problema està enquistat”. Es calcula que un de cada 10 alumnes pateixen algun grau d’assetjament escolar i, per això, segons Save the Children “les escoles no han d’amagar el problema sinó admetre’l i treballar per tenir les eines per afrontar-ho millor en el futur”.

El programa del Consorci d’Educació de Barcelona conviurà el curs vinent amb un altre programa del Departament d’Ensenyament amb el lema #aquiproubullying, també encarat a la prevenció i a la convivència a les escoles, i que es va presentar la setmana passada. El delegat sindicat de la USTEC-STEs, Toni Leal, assegura que és un programa “en la bona línia”, tot i que lamenta que “la implementació dependrà de la disponibilitat de recursos i la implicació de cada centre”.