Un 95 % dels joves de 15 anys té mòbil, segons dades de l’INE. Això vol dir que pràcticament tots els alumnes d’institut duen el dispositiu a la butxaca. Ara per ara, cada centre decideix si els estudiants el poden fer servir al centre, o no. La majoria prohibeix el telèfon dins les aules, però no al pati. A França l’han vetat del tot. El Govern espanyol també s’ho planteja però la Generalitat en canvi aposta per introduir-los dins les dinàmiques de classe i fer-los servir com a un material educatiu més, una proposta que ha aixexat els recels d’una part del professorat de secundària.
El mòbil com a eina pedagògica
Des de l’Associació de Mestres Rosa Sensat consideren inútil prohibir els mòbils als instituts i aposten per explorar les potencialitats educatives d’aquest dispositiu. La seva presidenta, Francina Martí, creu que pot ser una “bona eina per fer una cerca d’informació i recerca” i anima els centres a pensar com treballar-hi dins de classe. En aquest sentit, animen a educar “per fer un bon ús de les xarxes socials” i demanen que a cada institut el professorat i les famílies puguin consensuar com i quan s’usa el dispositiu.
És la línia en què s’ha pronunciat el conseller d’Ensenyament de la Generalitat, Josep Bargalló, que es mostra contrari a prohibir els mòbils a classe
Les tecnologies mòbils no es poden prohibir. Cal educar en el seu ús, fer-les servir per millorar, plantejar a cada centre la seva inclusió en el projecte educatiu i establir els seus àmbits d’utilització a les normes pròpies… Tenim un munt d‘exemples de bones pràctiques https://t.co/88H7OJN75o
— Josep Bargalló Valls (@JosepBargallo) 8 de setembre de 2018
El Sindicat Professors de Secundària, a través d’un comunicat, ha informat que veu amb preocupació que la Generalitat defensi l’ús generalitzat del mòbil a l’escola. Argumenten que “hi ha molts treballs mèdics i científics que aconsellen reduir l’ús del mòbil a classe” i diuen que dins l’aula ja hi ha tauletes, ordinadors i pissarres digitals. També alerten de “l’addicció creixent al mòbil d’alguns alumnes i de l’augment de nens hiperestimulats”.
Mòbil a l’hora del pati?
La majoria d’instituts restringeixen molt l’ús del telèfon, però la regulació depèn de cada centre. A l’Institut Menéndez y Pelayo els alumnes de 1r i 2n d’ESO no poden usar-lo en cap espai del centre, mentre que els més grans poden fer-ho a l’hora d’esbarjo i puntualment dins la classe “amb finalitats educatives”. Com explica el seu director, Federico Caudet, apliquen una “dieta digital de control de mòbils, basada en el sentit comú”. Els telèfons estan prohibits als alumnes de primer i segon d’ESO i a partir d’aquí està restringit a les hores no lectives. Dins la classe, el mòbil es fa servir puntualment amb finalitats estrictament educatives.
Des del Col·legi de Pedagogs també animen la comunitat educativa a explorar les possibilitats pedagògiques dels mòbils. Malgrat això, la vocal de Pedagogia i Empresa del Col·legi, Conxi Reig, es mostra partidària de prohibir totalment els mòbils a l’hora del pati. Alerta que xatejar durant el temps d’esbarjo “limita les relacions personals amb altres alumnes” i recorda que els estudiants han de tenir “moments de desconnexió digital”.