El personal docent d’escoles i instituts han rebut amb perplexitat l’anunci que el coordinador de coeducació, convivència i benestar emocional (COCOBE, en sigles oficials) no cobrarà ni tindrà hores assignades. La posada en marxa d’aquest perfil era molt esperada i s’havia anunciat com una de les principals novetats del curs 2023-24, però ara els centres es troben que no saben ben bé ni qui ha de fer aquesta feina ni com.

Els sindicats demanen que sigui retribuït i amb horari

Així ho confirmen els sindicats educatius que no comprenen que s’hagi creat aquest càrrec sense pressupost ni horari propi. La portaveu d’USTEC-STEs, Iolanda Segura, és contundent: “Són uns perfils necessaris, però si no han de ser retribuïts, ja es posaran en marxa quan això sigui possible”. Segura lamenta que no s’hagin creat dues figures separades, amb formació específica en cada àmbit.

Aquesta idea també la comparteix la secretària general de CCOO Educació, Teresa Esperabé, que demana que el cordinador de convivència i benestar sigui un orientador o integrador social, amb formació psicològica. Des de CCOO veuen necessari que sigui una plaça “a dedicació completa”, amb un complement específic. En aquest sentit, el sindicat veu clar que cal un pressupost específic i reclama destinar un 6 % del PIB a Educació.

Pel que fa al Sindicat de Professors de Secundària, denuncien que el problema de l’assetjament escolar “és prou greu com per improvisar ara pallassades”. Així ho diu el secretari general del sindicat, Xavier Massó, que considera que tal com s’ha definit el COCOBE “és un despropòsit” i per això recomanaran al professorat de secundària que no ho acceptin.

Des d’UGT Educació, en Jesús Martín, demana també un temps de dedicació reconegut i retribuït. Alerten que “improvisacions com aquesta no surten bé” i demanen al departament “consensuar canvis com aquest enlloc d’imposar-los.”

Les direccions també demanen formació i remuneració

No només els sindicats critiquen com s’ha dibuixat aquesta figura, també els directors d’escola lamenten que els COCOBE hagin de fer aquesta feina dins els seu horari i sense una retribució. Així ho recull la plataforma Clam Educatiu, que agrupa membres de diversos equips directius.