Després de gairebé 24 hores d'escorcoll, aquest matí s'ha fet l'última detenció, una persona que, segons fonts pròximes al cas, podria ser un altre alt càrrec d'Adif: el cap d'obres del tram de la Sagrera. D'aquesta manera, el nombre de detinguts s'eleva a 10. Després de declarar davant la Guàrdia Civil, ja n'hi ha cinc que han quedat en llibertat en espera de passar a disposició judicial. De moment, i fins que s'aclareixin els fets, Adif ha suspès de feina els treballadors suposadament implicats en el cas. El Ministeri de Foment, a més, ha anunciat que es farà una auditoria operativa de les obres. ANA PASTOR, ministra de Foment "No es compatible estar en este departamento con que la gente no sea honrada. Y por lo tanto, con la presunción de inocencia que tiene para todo el mundo, desde luego, se actúa, y se actúa desde el primer instante." En l'operació, que es va fer de manera simultània a Barcelona i a Madrid, la Guàrdia Civil va decomissar tot tipus de documentació. Sembla que entre el material que es van endur hi ha el plec de condicions de l'adjudicació de l'obra i documents relacionats amb la facturació i els pagaments. El director general de la Guàrdia Civil, però, ha remarcat que el cas es troba sota secret de sumari i no n'ha donat més detalls. Segons la Fiscalia Anticorrupció, l'entramat teixit entre funcionaris d'Adif, tècnics externs i responsables de l'adjudicatària de les obres, Corsán, podria haver-se embutxacat sis milions d'euros.

Després de quedar en llibertat cinc dels 10 arrestats, en espera que siguin cridats a declarar davant el jutge instructor, l’operació de la Fiscalia Anticorrupció contra la presumpta trama de corrupció en les obres de l’AVE a la Sagrera continua oberta. L’últim detingut, segons fonts pròximes a la investigació, és un càrrec d’Adif que estava a l’Aràbia Saudita per la construcció del tren d’alta velocitat Medina-La Meca, i que ha estat arrestat en tornar.

A aquesta hora s’analitza ja l’abundant documentació confiscada en els escorcolls d’aquest dilluns a Barcelona i Madrid. L’escorcoll de la seu d’Adif ha conclòs passades les cinc de la matinada d’aquest dimarts.  Els agents de la Guàrdia Civil han hagut de treballar gairebé 24 hores seguides per recopilar la informació suficient en l’escorcoll realitzat aquest dilluns a les oficines d’Adif situades a l’estació de la Segrera. En l’anomenada operació Yogui, en què han estat detingudes nou persones, s’investiga si els directius de la contractista Corsán van pactar amb alts funcionaris del gestor públic d’infraestructures Adif (encarregats de les obres de la Sagrera), per beneficiar econòmicament la constructora en prejudici dels fons públics.

Per confirmar o descartar aquesta hipòtesi, els agents han buscat arxius en els quals suposadament es van preparar els artificis per falsejar els mesuraments tècnics i posteriorment fer passar per bona aquesta alteració. També s’han buscat documents oficials en els quals es plasmen aquests projectes i que suposadament van ser elaborats pels funcionaris d’Adif imputats. Un material que es podria trobar entre l’abundant documentació intervinguda, ja que la fiscalia sospita que no es van incorporar a l’expedient administratiu de les obres, ja en fase de liquidació final.

Entre la paperassa i el material electrònic, també es busquen documents que revelin possibles donacions o intercanvis econòmics a favor dels funcionaris d’Adif, que se sumarien als que ja formen part de la causa oberta pel Jutjat d’Instrucció número 9 de Barcelona, que ha decretat el secret de sumari. També podria ser útil a la investigació el material requisat en els  escorcolls dels cinc domicilis particulars que ahir va portar a terme la Guàrdia Civil.

La constructora Corsán va estar involucrada en una licitació dubtosa

Hores després de l’esclat del cas, comencen a conèixer-se noves dades sobre els presumptes implicats en el cas. L’any 2008 el diari ‘El Punt Avui’ va denunciar un cas fosc d’adjudicació d’obra pública en el qual estava implicada la mateixa constructora que en el presumpte cas de malversació de les obres de l’AVE a la Sagrera, Isolux-Corsan. Aleshores Adif va treure a concurs una obra per construir una estació de maniobres i evacuacions d’emergències dels trens d’alta velocitat al Prat de Llobregat, uns treballs que es van licitar a favor d’aquesta empresa. Fins aquí res no hagués estat estrany, si no fos perquè el diari ‘El Punt’ va revelar que Isolux-Corsán havia iniciat els treballs abans que es fes el concurs públic, i en el moment de la licitació l’obra estava gairebé acabada.

Finalment es va tirar enrere la licitació, per valor de 15 milions d’euros, i el cas va arribar al Senat, on alguns partits van denunciar que la concessió s’havia fet “a dit”. L’aleshores ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va admetre un “error de forma”, que va considerar resolt en desistir de la licitació. Álvarez va reconèixer que l’empresa pública Adif no havia actuat correctament en la licitació d’aquelles obres. Tot plegat va succeir entre juny i setembre de 2008. Mesos abans, Corsan s’havia adjudicat les obres de l’alta velocitat en el tram de la futura estació de la Sagrera per un import de gairebé 68 milions d’euros. Precisament aquest dimarts, el successor de Magdalena Álvarez al capdavant de Foment (i ara exministre) José Blanco, s’ha desvinculat del contracte de l’AVE perquè, ha dit, “sap quina ha estat la seva gestió”. Blanco ha assegurat que li repugna la corrupció i ha reclamat que s’esclareixin els fets.

L’empresa Corsán va generar ingressos l’any passat per valor de 3.200 milions d’euros. L’activitat principal és la construcció de carreteres, ferrocarrils i aeroports. De fet, segons la informació que consta al seu web, ha participat en l’execució de totes les línies d’alta velocitat que estan en servei a Espanya. Aquesta, però, no és l’única obra pública en què ha treballat: actualment porta a terme la construcció de quatre trams de carreteres al País Basc que són responsabilitat del govern central.