Xavier Bonal, catedràtic de sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), creu que darrere la davallada dels estudiants catalans en el nou informe de competències PISA no hi ha una causa única. Darrere de les xifres, diu, hi ha l’impacte de la pandèmia, però també la manca de formació dels mestres i de recursos al sistema educatiu.

En declaracions a betevé, Bonal ha apuntat que “no hi ha hagut prou polítiques de recuperació” per tornar als nivells previs a la covid. Amb l’impacte de la pandèmia, durant les primeres setmanes els alumnes van haver de confinar-se a casa i estudiar a distància, mentre que durant els mesos posteriors el fet d’haver-hi grups bombolla i contagis va alterar notablement la normalitat a les aules. En aquest sentit, el catedràtic creu que el trajecte fins a recuperar els nivells previs a la pandèmia “serà llarg“.

Xavier Bonal també explica que, si bé la tendència en els últims anys ja anava a la baixa, ara s’ha accentuat encara més. “Hi ha qüestions que tenen a veure amb qüestions pedagògiques i amb formació del professorat. Crec que aquí tenim ampli marge de millora, així com en els recursos que aboquem”.

Cal treballar especialment amb el col·lectius vulnerables

Bonal assegura que per pujar la mitjana cal treballar de manera molt intensa amb els col·lectius més vulnerables, “treballar amb grups petits, sobretot amb alumnat amb dificultats, per reduir la segregació escolar que, a mitjà termini, ajudarà a millorar el rendiment educatiu”. De fet, els sindicats educatius creuen que els resultats s’expliquen precisament per les ràtios elevades.

Tot i que els experts ja esperaven davallades a causa de la pandèmia, el nivell de vulnerabilitat i d’exclusió ha sorprès. Per això, el catedràtic de la UAB creu que s’han d‘activar polítiques adreçades en aquests col·lectius. “Seria interessant observar Castella i Lleó, Astúries, o Cantàbria, les comunitats del nord, que han tret bona puntuació, per veure quins elements ens poden ajudar a aprendre i extreure lliçons de tot això”.