(ACN) La Fundació Bofill ha alertat aquest dimecres que les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO mostren un retrocés en els resultats dels alumnes catalans, especialment en matemàtiques i anglès. La puntuació ha caigut 9,1 punts en matemàtiques, 6,3 en llengua anglesa i 2,7 en llengua castellana. En aquest sentit, l’entitat avisa que la pèrdua d’aprenentatges derivada de la covid es pot cronificar si no s’activen mesures urgents. Per això insta el Departament d’Educació a impulsar mesures d’identificació, orientació i suport a l’alumnat per revertir la caiguda de resultats, reduir els elevats percentatges d’alumnes amb puntuacions baixes i prioritzar el redreçament dels nivells d’aprenentatges dels alumnes més febles.
Tot i la baixada de resultats, l’entitat celebra que Catalunya no es trobi entre els països que, de mitjana, han patit més pèrdua educativa durant la pandèmia. Considera que no han baixat més els resultats per l’aposta ferma per retornar a la presencialitat el curs 2021-2022, l’increment del personal docent i l’esforç dels docents per recuperar el temps perdut.
Els alumnes amb un nivell socioeconòmic més baix han tingut una davallada més important
Malgrat les bones xifres, la fundació també insisteix que els alumnes socioeconòmicament desavantatjats i els que ja partien d’un rendiment acadèmic inferior són els que han tingut una davallada més important i qui més suport necessiten per recuperar els aprenentatges.
Pel que fa als resultats de les competències bàsiques, remarca que les caigudes més “destacades” s’han pogut observar en els resultats de matemàtiques i llengua anglesa, amb un major percentatge d’alumnes concentrat en el tram més baix de rendiment. En llengua catalana no s’observen pèrdues en aquests dos anys, en comparació amb l’any 2020.
Finalment, pel que fa a la diferència entre centres complexos i no complexos, la fundació sosté que “es cronifica” però d’altra banda assenyala que, “gràcies a l’esforç extraordinari dels professionals”, aquesta desigualtat no s’ha incrementat a causa de la pandèmia.