Els impediments de disseny urbà perquè les persones sense llar no puguin descansar o dormir omplen Barcelona. El mapa col·laboratiu d’Arrels Fundació ja suma més de 500 punts conflictius, amb la col·laboració recent d’estudiants de centres educatius que han pentinat nous districtes de Barcelona, com Sant Andreu i Sarrià – Sant Gervasi. Aquests són els pitjors exemples d’arquitectura hostil que es poden trobar rebuscant en el mapa d’Arrels.

Els aparadors de comerços i els sortints en façanes són un lloc informal on seure a descansar. Fins i tot en alguns espais, les persones sense sostre poden trobar refugi per dormir-hi. Les baranes i pilones estratègicament col·locades ho impedeixen.

Les entrades de porteries i els accessos de pàrquings són un lloc habitual per dormir de les persones sense sostre. Algunes incorporen barres de ferro, sortints metàl·lics o tot tipus de pilones per ocupar l’espai que podria servir per estirar-se.

Incorporar inclinació en els sortints de façanes és un recurs habitual per evitar que algú s’hi pugui seure o estirar. Aquest recurs elimina un espai que podria haver servit per resguardar-se.

Determinat disseny del mobiliari urbà tampoc fa la vida fàcil a les persones que dormen al carrer. Els reposabraços dels bancs impedeixen que algú hi pugui dormir i les cadires individuals que omplen la ciutat tampoc són útils.

L’arquitectura hostil no és una excepció en el disseny d’edificis d’institucions i equipaments. En són exemples les reixes acabades d’instal·lar del Liceu i les del Mercat de la Boqueria, que es van col·locar el 2010. També al Centre Cívic Sant Martí hi ha sortints metàl·lics a les finestres.

Entre els més de 500 punts que ha localitzat Arrels Fundació, n’hi ha que destaquen perquè la instal·lació d’impediments frega el ridícul. Atenció a les 10 pilones i cinc boles per evitar persones sense sostre en un pàrquing, les formes de pedra singulars en una entitat bancària i les 14 boles, cadenes i tanques en una porteria.

“Hem après a desenvolupar un nou sentit per detectar arquitectura hostil”

Entre els alumnes que han participat a sumar punts al mapa hi ha l’Alba, el Sergio i l’Amy, que estudien el cicle d’Integració Social: “Quan passeges pel carrer no t’hi fixes, però amb aquesta experiència hem après a desenvolupar un nou sentit per detectar arquitectura hostil”, expliquen. Lourdes Casas, professora del CEIR ARCO-Villaroel, explica que aquesta experiència permet als estudiants “ser crítics amb l’entorn per entendre la realitat de les persones amb qui hauran de treballar quan acabin els estudis”.