El Mouhamed Amine té 15 anys i acaba d’arribar del Marroc a Barcelona. Abans de començar 3r d’ESO, estarà fins al gener dins l’aula d’acollida accelerada per aprendre català i començar a adaptar-se al nou entorn i el sistema educatiu. En pocs dies, ja ha començat a expressar-se amb algunes frases en català, ha fet amics i ja explica com li agrada jugar a un equip de futbol de la Barceloneta. Un cop tingui un domini bàsic de l’idioma i el seu entorn, començarà les classes de 3r d’ESO.
Una de les seves companyes d’aula a l’Institut Lluís Vives de Sants-Badal és la Satam Natacha Tchamo, que ve de Guinea Equatorial i valora molt positivament la iniciativa: “Estic molt contenta amb el curs i les professores”, explica. Com ella, 160 alumnes estrenen l’aula d’acollida accelerada, una iniciativa pionera que arrenca aquest curs a vuit instituts de Barcelona per estendre’s a altres localitats catalanes més endavant.
Facilitar la transició cap a l’ESO
Al principi al programa s’hi fan classes molt pràctiques de català bàsic perquè aprenguin a comunicar-se en el seu dia a dia. La Maria Rodríguez, professora de l’Escola Oficial d’Idiomes i mentora del programa, detalla que “amb aquest aprenentatge intensiu de la llengua, quan els alumnes tornin a l’aula ordinària per fer l’ESO, estaran molt més segurs”. Els alumnes estan matriculats simultàniament a dos instituts: inicialment, al de l’aula d’acollida i, un cop acaben, al seu institut.
A més de la llengua, acompanyament emocional
Però és evident que aquest curs va molt més enllà de les classes de llengua. La Gemma Verdés, directora d’Ensenyaments Postobligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona, detalla que a classe coneixen el nou entorn i els docents els acompanyen en el “dol migratori”, perquè s’adaptin a la nova realitat. Com explica la Laia Andrés, una de les professores, el programa preveu també fer sortides perquè coneguin la biblioteca del barri o el mercat. Els alumnes reben també acompanyament psicopedagògic i suport emocional per facilitar-los la integració en un moment vital clau, l’adolescència.
Reduir el fracàs escolar i l’abandonament dels estudis
Segons el Consorci, el curs passat, 304 alumnes van incorporar-se a 2n i 3r d’ESO a Barcelona, un 56 % dels quals estaven en situació de vulnerabilitat. Actualment a les Aules d’Acollida Accelerada hi conviu alumnat de 18 nacionalitats diferents. Amb aquesta iniciativa integradora es vol reduir també un potencial fracàs escolar i abandonament dels estudis.