“Quan vam saber que un de cada cinc nens pateix abusos, vam tenir clar que havíem d’actuar”. Amb aquesta contundència s’expressen la Roseta Mus i la Noelia Moreno Herrero, dues mares d’alumnes de l’Escola Bosc de Montjuïc, que, mogudes per aquestes xifres preocupants de la Fundació Vicki Bernadet, van decidir fa uns mesos passar a l’acció. Ara veu la llum el web stopabusossexuales.com, que vol ser un recull d’informació i articles perquè les famílies puguin informar-se i prevenir els abusos, així com saber quins recursos tenen a l’abast per denunciar.
Mesos abans de posar en marxa el web, aquestes mares ja havien tingut l’empenta de muntar la primera comissió escolar de tot Catalunya centrada a informar sobre els abusos. “La prevenció i la informació són clau”, asseguren. Des de l’AMPA de l’escola, elles van impulsar diversos tallers i formacions a les famílies que van tenir molt bona resposta, i va ser aquí quan es va detectar la necessitat de recollir informació per a pares i mares.
Els recursos oficials, “difícils de trobar”
“No ens podíem creure que no hi hagués un lloc únic on trobar informació gratuïta, clara i ordenada”, explica la Roseta Mus, que detalla que hi ha molts recursos a pàgines oficials que sovint “són difícils de trobar o estan desordenats”.
La plataforma té un apartat destacat per desmentir punt a punt falses creences o mites. Per exemple, que hi ha un perfil d’abusador reconeixible. “Això no és veritat. Hi ha abusadors de totes les edats i classes socials, no un perfil identificable a primera vista”, afirma la Noelia Moreno.
Molts abusos són impossibles de detectar
Un altre dels punts que es desmenteixen a la guia és que hi ha sempre senyals que poden alertar la família que el menor està sent víctima d’abusos. “Això també és fals, molts cops els abusos són impossibles de detectar i l’infant, fins i tot, pot canviar la conducta en positiu”, detalla Moreno. Per això destaquen que l’educació en el dia a dia és clau per facilitar una bona comunicació dels fills amb els pares perquè puguin relatar possibles situacions en què s’han sentit violentats.