ISABEL PARRA, vicepresidenta d'Aprenem "El món ha canviat la manera de veure l'autisme i ha canviat la manera d'intervenir amb les persones amb l'autisme, però a Catalunya això no ha arribat, no hem aconseguit que realment hi hagi una evolució d'acord amb el que l'evidència científica i els experts diuen. Volem demanar que les administracions i tota la classe política prenguin mesures amb determinació per canviar aquesta situació perquè puguem tenir una intervenció adequada de qualitat." Anar al metro de forma autònoma és una de les coses que han d'aprendre en Teo i en Raül. Tots dos tenen autisme, així que la Gladys i la Ivette, les monitores, els ensenyen els passos que han de seguir. Posen la targeta, passen la barrera i guarden el tiquet. Mentre esperen el metro, estan impacients i, un cop arriba, queden bocabadats. Anar amb aquest transport públic els fascina i això en complica l'aprenentatge perquè els costa concentrar-se. El més important és estar al cas de les parades. "Baixem al Clot o a Bac de Roda? Aquí, aquí! Val, en aquesta" Des del Centre de Recursos per a l'Autisme treballen més coses, com ara la higiene personal. Els ensenyen les rutines diàries. En Teo porta ulleres així que les neteja i ho fa seguint unes imatges. Els dibuixos són un element imprescindible per saber com s'han de fer les coses. Gràcies a sessions com aquestes poden convertir-se en persones independents. MARTA ROMERO, coordinadora d'intervenció del CRAB "En qüestió d'un any el canvi ha estat espectacular, això es nota moltíssim i en canvi, amb una persona que t'arriba amb 15 o 16 anys aquests ponts no s'han pogut fer encara, però això no vol dir que no es puguin fer perquè es fan i això és molt gratificant." Des d'aquí fan un treball individualitzat per a cada persona perquè cada cas és diferent, no hi ha un perfil predeterminat. Per això és tan important l'especialització. Aposten per aquesta feina complementària a banda de l'escola, tot i que defensen que han d'anar a un centre ordinari perquè els permet relacionar-se amb altres infants i millorar les habilitats socials. El principal problema que tenen les persones amb autisme és la dificultat per comunicar-se i per entendre les coses.

Aquest dissabte és el Dia Mundial de l’Autisme. Més de 30 edificis de la ciutat es tenyeixen de blau per conscienciar la gent del trastorn de l’espectre autista (TEA). Les famílies amb fills que n’estan afectats en reivindiquen la inclusió escolar i reclamen actualitzar la intervenció terapèutica. Diumenge tot el litoral s’omple d’activitats amb el lema “Connecta’t al blau”.

Aquest diumenge, per tot el litoral barceloní s’han organitzat jocs cooperatius, sortides amb embarcacions i moltes altres activitats. Aquesta festa de sensibilització per l’autisme l’organitza l’Associació Aprenem, formada per 330 famílies.

Des d’Aprenem asseguren que moltes famílies se senten perdudes i que sovint no saben com han d’actuar. Per això demanen nous serveis especialitzats que les atenguin, perquè consideren que les pràctiques actuals en la intervenció terapèutica vers els nens autistes estan obsoletes.

El CRAB els prepara per a una vida independent

Un dels principals serveis que utilitzen les famílies que tenen fills amb TEA és el Centre de Recursos per l’Autisme de Barcelona (CRAB). Allà preparen els nens per ser adults, els ensenyen les coses bàsiques perquè quan siguin grans puguin tenir una vida independent, i ho fan a través de tallers i activitats.

La higiene personal és un dels aspectes bàsics. Ofereixen sessions a persones d’entre 10 i 18 anys en què els ensenyen l’hàbit de rentar-se les dents, de dutxar-se i pentinar-se. Ho aprenen de diferents maneres, la principal és a través de fotografies. Els mostren les imatges i repeteixen l’escena. Una altra de les dinàmiques imprescindibles és la de moure’s autònomament amb transport públic. El tren i el metro deixen bocabadats els nens amb autisme, així que els costa concentrar-se i això en dificulta l’aprenentatge. En aquest cas, la pràctica fa que assoleixin els objectius. Cada setmana agafen el metro i els expliquen que s’han de fixar en el tiquet i guardar-lo bé. També els ensenyen a estar atents a totes les indicacions de les parades.

A banda dels coneixements bàsics perquè quan siguin adults puguin tenir una vida independent, des del Centre de Recursos per l’Autisme ofereixen d’altres activitats que suposen una millora per als infants amb autisme. Una és jugar a bàsquet. Sovint van al poliesportiu Claror Sardenya i allà practiquen esport. Això els permet millorar la motricitat, aprendre a treballar en equip i felicitar els companys quan fan una bona jugada o anoten una cistella.

Des del centre també aposten perquè les persones amb autisme vagin a l’escola ordinària i segueixin un pla individualitzat amb especialistes. Consideren que separar-los de la resta de companys no els aporta cap benefici, així que reivindiquen la inclusió perquè els permet relacionar-se amb d’altres infants i millorar les habilitats. La tasca del CRAB és oferir una formació complementària a la que ofereixen als centres escolars, però també treballen per trencar tòpics sobre aquest trastorn i aconseguir que tinguin un futur digne i amb les mateixes oportunitats que qualsevol altre infant.