L’Arman Haider té 14 anys i fa un any que va arribar del Pakistan. Després d’un trimestre a l’aula d’acollida accelerada (AAA) a l’Institut Teresa Pàmies ara pot parlar català i està més preparat per a les classes. És un dels 134 alumnes d’entre 2n i 4t d’ESO que han participat en aquesta iniciativa pionera del Consorci d’Educació per millorar l’adaptació de l’alumnat nouvingut.

Aprenentatge global personalitzat

A l’aula fan 30 hores setmanals de català en unes classes intensives i de petit format pensades no només per aprendre l’idioma sinó també per tenir una adaptació progressiva a l’institut i conèixer l’entorn sociocultural de Barcelona un cop arriben a la ciutat.

Acompanyament emocional de l’alumnat

Després de la prova pilot d’enguany, el curs vinent les aules s’amplien de les vuit a les 10 a Barcelona, amb un segon trimestre extra i pensades també per a l’alumnat de llengua hispana (fins ara eren només per a alumnes de llengües no romàniques). Des del Consorci d’Educació fan un balanç positiu de la iniciativa, que també fa un acompanyament pedagògic i emocional a un alumnat que està vivint el dol migratori. “Fem sortides, parlem molt amb ells i els acompanyem”, explica la Carme Vieitez, una de les docents d’una aula.

Reduir el fracàs escolar

Les xifres confirmen el bon funcionament de la iniciativa. Després d’un trimestre, un 74 % de l’alumnat han superat les proves del nivell A2 de català, una bona base per ampliar les possibilitats d’èxit acadèmic quan s’incorporen a l’aula ordinària, com assenyala la Gemma Verdés, directora d’Ensenyament Postobligatoris del Consorci. Amb aquesta iniciativa integradora es vol reduir també un potencial fracàs escolar i abandonament dels estudis.

Segons el Consorci, el curs passat, 304 alumnes van incorporar-se a 2n i 3r d’ESO a Barcelona, un 56 % dels quals estaven en situació de vulnerabilitat. Actualment a les aules d’acollida accelerada hi conviu alumnat de 18 nacionalitats diferents. A Barcelona tenen AAA vuit centres: l’Institut Verdaguer, l’Institut Martí Pius, l’Angeleta Ferrer, l’Institut Joan d’Àustria, l’Institut Barcelona-Congrés, l’Institut Menénez y Pelayo, l’Institut Teresa Pàmies i l’Institut Lluís Vives. Depenent del cas, l’alumnat ha continuat al centre després d’acabar l’aula d’acollida accelerada o s’ha inscrit a altres centres per iniciar l’aula ordinària.