La segregació escolar a Barcelona -la concentració en un mateix centre d’alumnat vulnerable- ha disminuït els últims sis anys i ho fa a totes les etapes educatives. Així, es calcula que ha baixat un 23 % en el primer curs d’educació infantil, un 15,9 % a l’educació primària i un 26,4 % a primer d’ESO. Són les dades de l’últim Informe d’oportunitats educatives a Barcelona 2022 que l’Ajuntament de Barcelona encarrega a l’Institut Metròpoli, i que també posa de manifest una altra dada positiva: l’increment d’un 5,1 % de la graduació a quart d’ESO.


Millor detecció i una distribució més equitativa

Aquest informe, que es va començar a fer el 2016, també evidencia altres canvis que s’han produït, i que han contribuït a aquest descens de la segregació com ara l’increment de la detecció de l’alumnat amb necessitats educatives especials, que s’ha triplicat entre el 2018 i el 2021. També hi influeix una distribució més equitativa de l’alumnat entre el sector públic i el privat-concertat, tot i que no paritària, i l’augment de l’oferta pública. Tot i això, l’estudi assenyala que algunes desigualtats socioeducatives persisteixen i els autors apunten que cal refermar el compromís de la ciutat contra la segregació.

El 42 % de les famílies, sense plaça a l’escola bressol municipal

Per primera vegada a la història, el percentatge de matrícula pública d’educació infantil de primer cicle és superior a la privada. Entre el 2012 i el 2022 s’han fet vuit escoles i hi ha 822 noves places. Tot i aquest increment, però, l’oferta municipal no cobreix tota la demanda i el 43 % de les famílies que intenten accedir a una escola bressol municipal no obtenen plaça. De fet, la taxa de demanda atesa ha empitjorat lleument i ha passat del 59,2 % el curs 2015-2016 al 56,8 % el 2022-2023.

Escolarització infantil desigual segons el grup social i el districte

Amb tot, només el 56,3 % dels infants d’entre zero i tres anys de Barcelona estan matriculats a Educació Infantil de primer cicle. La taxa, a més, varia sensiblement en funció del grup social i del districte. Així, aquest percentatge baixa al 17 % en el alumnes de nacionalitat estrangera, i s’enfila al 61 % a Sarrià-Sant Gervasi, mentre baixa al 24 % a Ciutat Vella.

Menys abandonament escolar i més graduats a quart d’ESO

L’informe també destaca que la repetició de cursos s’ha reduït, principalment a l’ESO (-3,8) i, per contra, ha augmentat la graduació a quart d’ESO que ha augmentat 5,1 punts els últims sis anys i actualment arriba al 93,9 %. En aquests punts, però, també es constaten desigualtats segons l’estatus socioeconòmic de l’alumne. Les dades també apunten una tendència a la baixa de l’abandonament escolar prematur que ha passat del 9,2 % al 7,6 %.