Uns ventiladors s’encenen automàticament quan la temperatura supera els 27 graus i les persianes de classe s’abaixen per pal·liar els rajos de sol. És la maqueta de classe intel·ligent que han dissenyat els alumnes de l’Escola Palma de Mallorca (Nou Barris), que es van inspirar en la calor que tenen a classe per dissenyar aquest prototip que han pogut convertir en realitat després d’aprendre programació i a dissenyar diferents sensors.

Acostar la tecnologia a l’alumnat i incentivar vocacions

És només un dels 45 projectes que s’han pogut veure al RetoTech, un fira tecnològica que té com a objectiu impulsar les vocacions científiques i tecnològiques (STEAM) entre els més joves. Hi han participat 360 alumnes d’entre 10 i 16 anys de tot Catalunya, que han elaborat els seus projectes a partir d’un lot inicial de robòtica i amb l’acompanyament dels professors.

Aquest repte tecnològic els ha permès treballar competencialment diverses matèries: tecnologia i plàstica per dissenyar les maquetes, però també llengua per definir i exposar els projectes. Així ho assenyala Marc Gudel, professor de Tecnologia de l’Escola Palma de Mallorca. Ell és un dels 90 docents que han rebut formació per fer realitat els projectes de l’alumnat que ha integrat la robòtica, programació i disseny i impressió 3D.

La satisfacció de l’alumnat és evident. L’Ona i la Mariona, de l’Escola Lavínia (les Corts), destaquen que el que més els ha agradat “és treballar en equip, entre tots els alumnes, que és quan més aprens”.