Queden poques hores per al Black Friday 2022 i la Policia Nacional ha advertit de les estafes més freqüents amb què ens podem trobar quan comprem per internet. Els experts de la Unitat de Ciberdelinqüència de la Policia Nacional recorden que els estafadors aprofiten aquests esdeveniments per actuar i, per això, han detallat quins són els fraus més habituals a les xarxes i alguns consells per prevenir-los.
L’objectiu de la policia és evitar que el Black Friday es converteixi en un “black frau“.
Les estafes principals, segons la policia
- Productes gratis a canvi d’un “like”. Es tracta d’un mètode habitual dels delinqüents per aconseguir dades dels usuaris.
- Promocions falses. Els estafadors fan servir les xarxes socials o els correus electrònics amb un enllaç fals en què es promocionen articles. La policia aconsella comprovar-ne la veracitat.
- Correus que suplanten empreses de missatgeria. En aquests casos, els enllaços també són fraudulents.
- “Typosquatting” o ciberocupació per error tipogràfic. És una estafa que consisteix a suplantar les pàgines web, que són pràcticament calcades a les originals. Segons la policia cal fixar-se en alteracions subtils (per exemple si falta una lletra, o si n’hi ha una de més).
- Si algun producte és massa barat, sospita. La policia recorda que els ciberdelinqüents sovint suplanten marques molt conegudes, a un preu molt per sota del mercat.
- Es recomana accedir als web o a les aplicacions a través de les pàgines oficials i instal·lar un antivirus actualitzat al telèfon o l’ordinador.
- La policia demana fixar-se en l’inici de les adreces electròniques: sempre han de començar amb “https”.
Mesures de seguretat per pagar a través d’aplicacions
Per operar des del telèfon mòbil i fer els pagaments de les compres la policia recomana prendre mesures de seguretat. Per exemple, activar el desbloqueig biomètric —escaneig facial, de retina o de petjades dactilars—, o el patró de bloqueig. La policia també recorda que la majoria d’aplicacions permeten activar funcions de seguretat addicionals. Per exemple, l’activació de notificacions cada vegada que es fa un pagament. D’aquesta manera, si es produeix alguna activitat fraudulenta, l’usuari podrà rebre l’alerta de seguida.