El cos de Bombers de Barcelona està preocupat pel risc potencial d’incendi en els vehicles elèctrics, sobretot els de grans dimensions, perquè no hi ha un mètode eficaç per extingir-ne les flames. El problema és que les bateries elèctriques generen una reacció en cadena que no es pot aturar ruixant amb una mànega d’aigua o amb escuma. També avisen que si el foc es declara en un pàrquing soterrat no es podrà abordar.
Foc a un pàrquing soterrat, una situació crítica
Una de les situacions que Victor Dobaño, sergent dels Bombers de Barcelona, assenyala com a crítiques és l’incendi d’un cotxe elèctric estacionat a un pàrquing soterrat. El problema afegit és el difícil accés que impediria les tasques d’extinció: “Serà inviable abordar-ho. El foc cremarà durant hores o tot un dia, amb el perill de propagació que això comporta, i que les altes temperatures també posen en risc l’estructura de tot l’edifici”.
Tinc el neguit de què farem si crema un vehicle elèctric en un pàrquing de dues, tres o quatre plantes subterrànies. Només podrem efectuar maniobres defensives per protegir dels efectes del foc, però no el podrem abordar
La immersió en aigua, una solució poc viable
Els bombers admeten que les bateries elèctriques han revolucionat la mobilitat, però que els sistemes d’extinció d’incendis no han evolucionat tan ràpid. I el problema és que el foc en un vehicle elèctric és molt més difícil d’apagar que en un vehicle de combustió.
Victor Dobaño assegura que per ara el que funciona millor és fer una immersió, és a dir, submergir el vehicle en un contenidor d’aigua. Una opció que no és viable quan es tracta de vehicles de grans dimensions, com un cotxe, un camió de la neteja o un autobús.
Els bombers també estan estudiant altres opcions, com una lona ignífuga per cobrir el vehicle i evitar l’expansió del foc.
Els bombers, quan arriba un avís d’incendi en un autobús elèctric, creuem els dits
El sergent assegura que en un cotxe tradicional, tot i que també hi ha riscos perquè la benzina és altament inflamable, “l’extinció és fàcil”. També apunta els vehicles de propulsió amb gas: “El gas està en dipòsits de pressió i, quan crema, pot provocar flames que abastin molts metres”.
Advertiment per la càrrega de patinets a domicili
El sergent també es mostra preocupat per la càrrega de patinets elèctrics a domicili i ho desaconsella de forma taxativa: “Jo, a casa meva, a la nit, no ho faria”. El bomber explica que la bateria crema tan ràpid que gairebé “no hi ha temps de sortir de casa”.
En el cas que s’opti per fer-ho, recomana que sigui a la terrassa o en un espai exterior. I si l’única opció és interior, instal·lar un detector de fum i tancar la porta de l’habitació com a mesures de protecció.