L’Ajuntament de Barcelona ja té a punt el projecte per transformar la Gran Via entre la plaça de les Glòries i el carrer de Bilbao. És l’espai que va quedar alliberat de trànsit (hi havia vuit carrils de circulació) quan va obrir el túnel de les Glòries i es convertirà en un passeig amb arbres, transport públic, bicicletes i amb el trànsit limitat a veïns i serveis. Des que no hi passen cotxes s’hi ha fet una urbanització provisional amb pintura i elements de joc com unes tirolines.

El projecte definitiu es basa en la proposta que el consistori va presentar l’any passat. La Comissió de Govern té previst aprovar-lo a l’abril i treure les obres a concurs abans de les eleccions municipals, com s’hi va comprometre amb les entitats veïnals de la zona. La previsió és que els treballs puguin començar el primer trimestre del 2024. L’actuació es farà en dues fases i la primera s’allargarà un any amb una inversió d’11,5 M €.

Bus i tramvia compartiran espai

En aquesta part, la Gran Via fa uns 50 metres de façana a façana i el passeig per a vianants ocuparà un tram central de 21 metres d’amplada. Per fer-hi ombra, s’hi plantaran uns 450 arbres i hi haurà parterres, zones d’estada (amb 200 bancs i cadires) i de joc. A la banda on hi ha habitatges, la vorera farà entre cinc i set metres segons el tram i, al mateix nivell, hi haurà un carril per a bicicletes, trànsit local i vehicles de serveis.

A la banda on hi ha el centre comercial, la vorera farà quatre metres d’amplada i hi haurà un carril per a bicicletes i veïns. A continuació, hi haurà lloc per al tramvia i el bus, que compartiran el mateix espai, inèdit fins ara a Barcelona. En aquest punt, el tramvia hi té ara només una via, però es desdoblarà. Per això, aquesta part es deixa per a una segona fase que s’haurà d’acordar amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), amb la previsió d’enllestir-ho tot el 2026.

I les tirolines… continuaran?

L’actuació provisional que s’ha fet en aquest tram de la Gran Via té un element característic. Es tracta de dues tirolines que van obrir al febrer i que des d’aquesta setmana es tanquen a les nits per evitar molèsties per soroll als veïns. La tinenta d’alcaldia Janet Sanz no ha concretat si les tirolines seguiran quan es faci la urbanització definitiva de l zona i ha deixat oberta la possibilitat de traslladar-les a un espai sense habitatges a l’entorn per no perdre-les.

Continuació del parc de les Glòries

La transformació d’aquesta part de la Gran Via donarà continuïtat al Parc de les Glòries. Les obres per completar-lo van començar al gener i s’allargaran fins a finals del 2024. Des que es va obrir el túnel de les Glòries en els dos sentits, aquest tram de la Gran Via ha reduït el soroll en 9 decibels, segons mesures fetes per l’Ajuntament, que assegura que la contaminació a la zona ha disminuït un 40 %.