L’Ajuntament de Barcelona ha presentat un primer esbós de com serà el tram de la Gran Via entre la plaça de les Glòries i la rambla del Poblenou quan tot el trànsit es desviï pel túnel que queda per sota. La proposta s’ha escollit amb un concurs públic i dona protagonisme a l’espai per a vianants amb zones d’estada, àrees de joc infantil i arbres per fer ombra. També hi haurà carrils per a bicicletes i veïns i es garantirà el pas del tramvia i el bus.

A partir d’aquesta proposta, escollida per unanimitat del jurat, els autors redactaran el projecte executiu. La previsió és tenir-lo fet l’abril del 2023 i treure les obres a concurs abans que acabi el mandat, tot i que el govern municipal es va comprometre també a adjudicar-les, com reclamen els veïns de la zona. La reforma d’aquest tram de la Gran Via vol donar continuïtat al futur Parc de les Glòries, que té pendent d’urbanitzar encara una part de la plaça.

Adeu a sis carrils per a cotxes

El tram de la Gran Via que s’haurà d’urbanitzar té habitatges a una banda i el centre comercial Glòries a l’altra

Aquest tram de la Gran Via tenia fins fa poc sis carrils de circulació, tres per sentit. L’obertura del túnel de les Glòries de sortida de la ciutat va fer desaparèixer el trànsit en sentit Besòs, però encara queden tres carrils oberts fins que no es posi en marxa el túnel d’entrada a Barcelona (previst per a les properes setmanes). En un dels costats hi ha el centre comercial Glòries i a l’altra banda, edificis d’habitatges.

Precisament, la proposta guanyadora dibuixa una vorera i un carril de circulació en plataforma única al costat dels edificis perquè hi passin bicicletes, veïns i serveis. A l’altra banda, la que toca al centre comercial, hi haurà vorera, un carril per a bicis i veïns, i el pas del tramvia i del bus en doble sentit. Al centre, hi haurà un passeig de 20 metres d’amplada amb fonts, mobiliari urbà i elements de joc infantil, així com els arbres per fer ombra.

A les cruïlles amb els carrers perpendiculars i als accessos al centre comercial s’han previst espais per afavorir el pas a peu i connectar banda i banda de la Gran Via. El paviment serà de granit a les zones de vianants i hi haurà sauló als parterres i espais tous. La il·luminació serà més baixa. L’actuació es complementarà amb la pacificació de l’entorn de l’Escola Casas i una nova configuració del lateral de la Gran Via entre la rambla del Poblenou i el carrer de Bilbao.

Actuació provisional mentrestant

Quan s’hagi desviat pel túnel d’entrada a Barcelona el trànsit que encara passa en superfície i mentre no s’adjudiquin les obres, es farà una urbanització provisional de l’espai tenint en compte el procés participatiu que es va fer l’any passat. Es pintarà l’asfalt i s’habilitarà una zona d’ombra amb mobiliari urbà i zones de joc i per a la pràctica esportiva. La inversió d’aquesta actuació tàctica serà de 500.000 €.

Els veïns demanen que s’acceleri el procés

Des de l’Associació de Veïns del Clot – Camp de l’Arpa es mostren satisfets amb l’esborrany del projecte. El vocal d’urbanisme de l’associació, Miquel Catasús, explica que tampoc hi havia gaire marge per innovar, ja que “la definició estava bastant marcada”. Per aquest motiu, els veïns es queixen que no s’hagi avançat més en l’últim any i mig i demanen a l’Ajuntament que ara s’acceleri el procés al màxim possible: “Ens agradaria que les obres comencessin abans que acabi aquest mandat.”

Sobre els detalls de l’esborrany, Catasús destaca que s’han de tenir en compte alguns detalls: “Mirar que els arbres siguin adequats, que el mobiliari estigui pensat per al veïnat i no provoqui més molèsties. A més, si també tenen elements de sostenibilitat, com pèrgoles fotovoltaiques, encara millor”.