L’1 de gener de 2015 entrarà en vigor la nova Llei d’arrendaments urbans (LAU), que deixarà sense validesa els lloguers actuals de renda antiga. Aquesta circumstància obliga propietaris i llogaters dels locals emblemàtics a renegociar els seus contractes, que sovint acaben sent inassumibles pels comerciants. Els grups han coincidit a destacar la poca eficàcia, diuen, que han tingut les mesures aplicades pel govern municipal fins al moment, com la moratòria en les llicències d’obres a prop de 400 comerços que finalitza el proper març, i han denunciat que el govern no hagi fet una llista definitiva de botigues emblemàtiques.

El regidor de Comerç, Consum i Mercats de l’Ajuntament, Raimond Blasi, ha destacat que hi ha causes en el tancament d’aquestes botigues més enllà de la LAU. Blasi ha fet una relació de les mesures aplicades pel govern per evitar la desaparició de comerços emblemàtics, com la suspensió de llicències, la creació d’una comissió tècnica o l’atenció personalitzada. El regidor del PP Javier Mulleras ha titllat la intervenció de Blasi de “cortina de fum”, i ha retret al govern que no hagi promogut mesures de protecció dels establiments fins al tercer any de legislatura, i que finalment ho hagi fet “a causa de la pressió de dos o tres diaris barcelonins”.

Diversos regidors han retret al govern les execucions d’algunes actuacions, com el fet que s’exclogués els seus grups municipals de la comissió tècnica o que, amb els vots de suport del PP, aprovés el pla de reordenació de l’edifici que ocupaven la Filatelia Monge i la Xocolateria Fargas per fer-hi un centre comercial. La regidora del PSC Sara Jaurrieta ha recordat que la preocupació per aquests comerços “va més enllà de les nostres fronteres”, en referència a un article del diari ‘The New York Times’ sobre la pèrdua de botigues emblemàtiques a la ciutat.

L’Associació d’Establiments Emblemàtics, escèptica

El secretari de l’Associació d’Establiments Emblemàtics, Josep Maria Roig, ha presenciat el plenari des de la tribuna de convidats. En declaracions a BTV, Roig ha carregat contra el govern municipal, del qual ha dit que “no s’immuta”, i ha explicat que Raimond Blasi “diu que fa moltes coses però el resultat és cap”. Segons Josep Maria Roig, les actuacions del govern “només han servit per demanar informes als amics de casa”, ja que no han arribat a complir la finalitat principal d’establir els criteris sobre botigues són emblemàtiques.

Roig s’ha mostrat escèptic pel resultat de la reunió entre Trias i els presidents dels grups municipals, i ha remarcat la necessitat que la ciutat comenci a apostar per un turisme més cultural. “Tant que parlem de la marca Barcelona, i resulta que la marca Barcelona són les marques estrangeres”, ha afegit.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a