La campanya de l’Institut de Cultura que pretenia fomentar la lectura a Barcelona no s’implantarà, ara per ara, tal com estava previst. De les accions que incloïa ‘Barcelona ciutat llibre’, la més sonada era una que volia enviar llibres al president estatunidenc, Donald Trump, perquè “ningú més que ell necessita obrir la seva ment” a través de la lectura. Així ho exposava un document inicial de l’ICUB sobre la campanya que, segons el Gremi de Llibreters, es va filtrar de forma no volguda a internet.

La mesura ha aixecat molta polseguera dins del sector literari i a les xarxes. La presidenta de l’associació d’editors Llegir en Català, Laura Huerga, ha criticat que tal com està plantejada “sembla més aviat una campanya publicitària institucional” i el llibreter de La Calders Abel Cutillas n’ha criticat l’enfocament: “Està enfocada des d’una agència de publicitat i no des de ningú que conegui el sector del llibre”, ha sentenciat. Huerga i Cutillas també han coincidit en afirmar que “Barcelona ciutat llibre” no aconseguirà promoure els hàbits de lectura a la ciutat.

De fet, segons ha explicat a betevé el secretari tècnic del Gremi de Llibreters, Marià Marín, dels més de 120 llibreters barcelonins, només 3 han acceptat adherir-se de forma voluntària a l’enviada de llibres a Donald Trump. Precisament per la manca de suport, l’ICUB ha decidit aquest dijous a la tarda fer marxa enrere en la campanya. En un comunicat explica que “com la resta d’iniciatives de l’ICUB […] només es farà —com no pot ser d’una altra forma— comptant amb el consens del sector”. A més, la institució diu que es tractava d’una proposta que encara estava en fase d’elaboració.

Polèmica pel què i pel com

Més enllà de les dures crítiques per la mesura d’enviar llibres a Donald Trump, “Barcelona ciutat llibre” també ha encetat dues polèmiques més. D’una banda, per la redacció del document filtrat, ple de faltes d’ortografia. En el comunicat, l’ICUB ha justificat les errades (“prensa” enlloc de “premsa” o “tresspassi” en comptes de “traspassi”) dient que és un document intern “de treball”.

De l’altra, l’empresa guanyadora del concurs tampoc no ha agradat a alguns tuitaires. De les set empreses que es van presentar a la licitació (pressupostada en 133.000 €, IVA inclòs), la vencedora va ser After Share, SA, del publicista Risto Mejide. Tal com demostra aquest document públic, la proposta d’After Share, SA era la que oferia el segon preu més baix (108.000 € sense IVA) i, segons els tècnics encarregats de valorar-la, era la que s’adequava millor als requisits de l’ICUB (per aquest motiu li van atorgar 11,75 punts dels 12 als quals aspirava).

Tot i així, es dona el cas que aquesta empresa és la mateixa que va idear la darrera campanya electoral del tinent d’alcalde de Cultura, Jaume Collboni. De la seva banda, Risto Mejide, ha respost a la polèmica també via Twitter, tot assegurant que el concurs va ser a sobre tancat.