Els dos consistoris reclamen conjuntament que l’Estat revisi l’impost especial sobre carburants per tal d’eliminar els avantatges fiscals als vehicles dièsel, alhora que creuen que caldria modificar l’impost de matriculació de vehicles per afavorir els menys contaminants. En un comunicat, també exposen que caldria fer obligatori que tots els vehicles portessin les etiquetes de contaminants de la DGT, incloses les motocicletes, i reclamen desenvolupar plans de renovació dels vehicles que afavoreixin els menys contaminants.

També afegeixen que caldria augmentar el finançament del transport públic de proximitat, prioritzar les inversions en infraestructures ferroviàries, i modificar les lleis de trànsit per crear un apartat específic que penalitzi els incompliments de les mesures especials que es poden activar en cas d’episodis de contaminació.

Tant Barcelona com Madrid també posen en relleu que la Unió Europea subratlla que és obligatori que els estats donin suport a les mesures per fer front a la contaminació que desenvolupen les entitats locals i regionals. Europa va donar un ultimàtum a mitjan febrer a l’Estat pels incompliments reiterats en els índexs de contaminació, tot i que el Govern va demanar una ampliació del termini per presentar una resposta a la Comissió.

A principis de maig un informe de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) va posar de manifest els contaminants que respiren els barcelonins.