(Redacció/ACN) El camí d’un exalcalde de Barcelona cap a Madrid no és nou. Jordi Hereu no ocupava cap càrrec polític des que va deixar l’alcaldia i la presidència de la Federació de Barcelona del PSC el 2012. Però va reaparèixer als mítings en la darrera campanya de les eleccions municipals per donar suport a Jaume Collboni. Ho va fer com a l’últim alcalde socialista de la ciutat fins al moment, que va encapçalar el consistori entre el 2006 i el 2011. Hereu passarà ara a ocupar el Ministeri d’Indústria al Govern espanyol de Pedro Sánchez.

Més d’una dècada a l’empresa privada

Tot i que mai ha deixat la militància socialista, Jordi Hereu ha dedicat els últims 12 anys a l’empresa privada. Fins ara ocupava el càrrec de president d’Hispasat, una operadora de satèl·lits de telecomunicació, i després de deixar l’alcaldia va crear la consultoria Idencity, dedicada a les polítiques urbanes. De fet, va trencar la tendència dels seus antecessors i va marxar al sector privat després de perdre l’Ajuntament.

L’actual alcalde, Jaume Collboni, l’ha fitxat com a membre del Comitè Assessor d’Infraestructures, que s’ha reunit per primera vegada justament aquest dilluns, però Hereu ja no hi ha assistit. Collboni també el va reclutar com a assessor per a la seva candidatura a les eleccions municipals del 2023.

Va agafar el relleu a Clos i va ser alcalde entre el 2006 i el 2011

El 2006 Joan Clos va deixar l’alcaldia de Barcelona per assumir el Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç. I va passar el relleu de la vara municipal a Jordi Hereu, qui ara repetirà el pas de Clos cap al Ministeri d’Indústria. El polític socialista havia estat regidor en els dos mandats de Clos. Un any després d’arribar al poder a Sant Jaume, Jordi Hereu va haver d’afrontar eleccions municipals i, tot i que les va guanyar, ho va fer amb els resultats més baixos obtinguts pels PSC en democràcia a l’Ajuntament de Barcelona.

El Bicing i la consulta del tramvia per la Diagonal

Sota la seva alcaldia va implantar el servei del Bicing a Barcelona, però el que va resultar ser un cop dur per Hereu, va ser la consulta del tramvia per la Diagonal que va plantejar a la ciutadania. Va generar un fort rebuig, amb un 78% dels vots contraris a la reforma, i a més, va registrar problemes tècnics. També va ser qui va posar sobre la taula la candidatura per organitzar uns jocs olímpics d’hivern

Hereu va tornar a presentar-se com a alcalde el 2011, després de guanyar les primàries del PSC, però va ser derrotat per Xavier Trias, que va posar fi a 32 anys d’alcaldies socialistes a Barcelona.

Inicis a l’Ajuntament a les Corts i a Seguretat i Mobilitat

Hereu va arribar a l’Ajuntament com a gerent de les Corts el 1997 i entre el 1999 i el 2003 va ser regidor d’aquest districte en l’executiu municipal de Joan Clos, quan es va acabar de cobrir la ronda del Mig. En el mandat següent va passar a liderar el districte de Sant Andreu i la Regidoria de Seguretat i Mobilitat. En aquesta àrea va impulsar la zona verda d’aparcament.