Qui ha de pagar l'L10 del metro a la Zona Franca? El debat està obert a l'Ajuntament després que la Generalitat anunciés que les obres es reprendran aquest mes i ho vinculés a un acord amb el consistori. En plena negociació per al pressupost de 2016, Esquerra ha posat com a condició per donar-hi suport que es reservi una partida per al metro. ALFRED BOSCH, president del Grup Municipal d'ERC "Sense metro a la Zona Franca, afegim ERC, no hi haurà pressupostos a l'Ajuntament de Barcelona. Per tant aquesta és una condició sine qua non per nosaltres." Convergència i la CUP també avalen que l'Ajuntament ajudi econòmicament la Generalitat. JOAQUIM FORN, portaveu del Grup Municipal de CiU "Això pot incrementar el ritme de les obres. Els veïns de la Marina no entendrien que entre tots no ens hi possessim bé." MARÍA JOSÉ LECHA, presidenta del Grup Municipal de la CUP Capgirem Barcelona "De l'Ajuntament o de la Generalitat són diners públics, són els nostres diners. Per això reclamem que aquests diners reverteixin." El PP, en canvi, demana que el consistori NO hi posi diners. Ciutadans i PSC ho accepten si la Generalitat es compromet a retornar-los. CARINA MEJÍAS, presidenta del Grup Municipal de C's "El que s'hauria de fer és establir en quins termes i quan la Generalitat tornaria els diners." MONTSERRAT BALLARÍN, regidora del PSC "Seria absolutament necessari fixar quin és el termini de devolució dels diners a l'Ajuntament de Barcelona." ÀNGELS ESTELLER, portaveu del Grup Municipal del PP "La titularitat de l'L10 del metro és 100 % de la Generalitat i, per tant, és la Generalitat qui la de finançar." Tot plegat estarà demà sobre la taula a la primera reunió entre l'alcaldessa, Ada Colau, i el president Carles Puigdemont, que es farà al Palau de la Generalitat. Uan trobada en què s'espera que es concreti quin paper tindrà l'Ajuntament en aquest debat. Per accelerar l'obertura de les estacions, una opció que alguns partits posen sobre la taula és enllestir primer les parades de l'L10 que donen servei als barris de la Marina en comptes d'obrir-les totes.

“El metro a la Zona Franca passa per les dues bandes de la plaça de Sant Jaume”, ha dit Alfred Bosch, que ha reclamat la necessitat d’un acord entre l’Ajuntament i la Generalitat per obrir l’L10 als barris de la Marina. El líder d’ERC s’ha reivindicat com la força capaç “d’arrencar un compromís” conjunt de les dues administracions i ha posat com a condició per negociar els comptes de 2016 que el consistori reservi una partida per a aquestes obres. “Sense metro a la Zona Franca no hi haurà pressupostos”, ha sentenciat Bosch, que ha remarcat que aquesta és “una condició ‘sine qua non'” per als republicans.

Des de CiU, el portaveu Joaquim Forn ha qualificat de “notícia molt positiva” l’anunci de la Generalitat de la represa d’obres a l’L10. Forn ha dit que espera que l’Ajuntament “hi posi de la seva part” i ha avalat que el consistori aporti diners per accelerar les obres. “Els veïns de la Marina no entendrien que entre tots no ens hi poséssim bé”, ha dit. Fonts de la CUP han explicat que veuen amb bons ulls que el consistori posi diners a aquestes obres per millorar la mobilitat a la zona, ara bé, lamenten que fins ara s’hagi prioritzat aquest ramal de metro i s’hagi apostat pel tram sud de l’L9 a l’aeroport.

La presidenta del Grup Municipal de C’s, Carina Mejías, ha reclamat que en aquest assumpte es deixin de banda els anuncis i es concreti el calendari. Mejías creu que és a la Generalitat a qui pertoca pagar el finançament d’aquestes obres i que si el consistori hi acaba fent una aportació “s’hauria d’establir en quins termes i quan la Generalitat tornaria els diners”. Des del PSC, la regidora Montserrat Ballarín ha reclamat “concreció” i ha exigit que no es prengui el pèl als veïns de la Marina. Ballarín ha dit que les obres les ha de pagar la Generalitat però que si el consistori avança diners “seria absolutament necessari fixar quin és el termini de devolució a l’Ajuntament”. Des del PP, en canvi, s’aposta per un finançament 100 % per part de la Generalitat.

Quantes estacions caldria obrir?

El debat sobre l’aportació de diners municipals a l’L10 va lligat també a quantes estacions d’aquest ramal sud s’han de prioritzar. CiU, ERC, PSC i la CUP aposten per concentrar els esforços econòmics en posar en marxa dues o tres estacions, les que passen pel passeig de la Zona Franca i donen servei als barris de la Marina. Segons CiU, per obrir dues parades es necessiten uns 70 milions d’euros de pressupost. El PP ha reclamat l’obertura de quatre estacions: Ildefons Cerdà, Foc Cisell, Foneria i Motors. El cofinançament d’aquesta infraestructura i quin paper hi tindrà l’Ajuntament es pot desencallar aquest divendres en la primera reunió de l’alcaldessa, Ada Colau, i el president de la Generalitat, Carles Puigdemont.