Els missatges que els polítics envien durant la campanya són clau per cohesionar i convèncer l'electorat, però també per teixir complicitats de cara a pactes postelectorals. JORDI MATAS, politòleg "Veig una altra vegada tornar a esopegar amb la mateixa pedra del 20 de desembre i és fer una campanya en clau personal i en clau des desqualificació personal i en clau de vetos personals." "Y luego llega uno y dice es que usted se tiene que ir, oiga, ¿y todos los demás?". "El señor Rajoy dice o él o nadie, que basicamente bloquea la situación." "Si no hi ha referèndum a l'escocesa en el termini d'un any, nosaltres no investiram cap govern." JOAN BOTELLA, politòleg "No es parla gaire ni de mesures de regeneració democràtica, ni de propostes concretes per reduir la corrupció o eliminar-la, o coses d'aquestes, o com potenciar el desenvolupament i el creixement econòmic espanyol o quin paper internacional fem". Els politòlegs remarquen que l'ambigüitat en els discursos és un altre del recursos que s'utilitzen per difuminar fronteres entre partits. Paraules com "canvi" o "alternativa" són una constant en els mítings de la majoria de formacions. "Som l'eina principal de la possibilitat del canvi a l'Estat esapnyol i a Catalunya." "Yo creo que nos hemos convertido en el instrumento más útil para canviar la política en España, porque son cambios reales." "Som l'alternativa de la dreta." "El cambio económico se ha producido en esta legislatura." "Nosotros somos, y es empírico, el único cambio posible." JORDI MATAS, politòleg "Hi hauria d'haver un missatge molt més ideològic, de dir jo vull aquest model de societat i vull fer doncs aquestes polítiques per arribar a aquest model de societat." JOAN BOTELLA, politòleg "Amb una campanya electoral amb tants partits, els partits han de prestar atenció a temes diferents i, per tant, han de ser sempre una mica ambigus. De nou el rècord li cau a ERC, segur, que amb 'L'únic canvi possible', cosa que està pensada per captar votants de Convergència, la CUP i d'En Comú Podem." Sigui com sigui, els experts recorden que després del 26-J s'haurà de negociar per configurar un govern de coalició, un camí que ja han dibuixat recentment ajuntaments i comunitats autonòmes.

Els missatges que els polítics envien durant la campanya són clau per cohesionar i convèncer l’electorat, però també per teixir complicitats de cara a pactes postelectorals. Per aconseguir-ho, els experts creuen que les formacions haurien d’avançar, durant la campanya, les seves preferències a l’hora de formar aliances. Però asseguren, no ho han fet.

Pel politòleg Jordi Matas, els polítics estan tornant a “ensopegar amb la mateixa pedra que al 20-D”. “Els missatges són molt bel·ligerants, contradictoris, amb línies vermelles i vetos personals”, sentencia. Creu que haurien de llançar idees més “susceptibles de ser consensuades i negociades”. Els experts recorden que després del 26-J s’haurà de negociar per configurar un govern de coalició, una fórmula que requereix d’una actitud més oberta i generosa per part de totes les formacions polítiques. Tot i que al govern de l’estat és nova, alguns ajuntaments i comunitats autònomes ja han demostrat que l’entesa entre partits de diferent color és possible.

Ambigüitat en els discursos

Els politòlegs remarquen que l’ambigüitat en els discursos és un altre del recursos que s’utilitzen per difuminar fronteres entre partits. Paraules com “canvi” o “alternativa” són un constant en els mítings de la majoria de formacions. El politòleg Joan Botella explica que un dels partits que té un eslògan més interpretatiu és Esquerra Republicana amb “L’únic canvi possible”. A més, afegeix que falta concreció: “No es parla gaire ni de mesures de regeneració democràtica, ni de propostes concretes per eliminar la corrupció, potenciar el desenvolupament i el creixement econòmic espanyol o de quin paper internacional fem”.

Idees que envien els partits polítics

Segons l’anàlisi dels experts, el PP llança el mateix missatge a Catalunya i a Espanya, centrat en l’obra de govern feta i en l’optimisme amb la situació econòmica. El PSOE també destaca l’acció del govern del PP, però en sentit negatiu, i se situa al centre de la negociació com un partit clau. Ciutadans parla de regeneració democràtica i es presenta com un partit nou, centrat i conservador. I Units Podem destaca qüestions econòmiques i socials, i es reivindica com a partit referent de les esquerres.