L’Ajuntament de Barcelona ha encarregat un estudi a experts de la Universitat Carlos III de Madrid per afinar la nova taxa que gravarà l’ús de l’espai públic per part de les grans empreses de comerç electrònic, com Amazon. El primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha explicat que la mesura vol combatre la “competència deslleial” que les plataformes de comerç electrònic fan al petit comerç de Barcelona. “Hi ha d’haver normes: impostos i condicions laborals iguals per a tothom”, ha afirmat.

Collboni no ha posat data a la nova taxa, tot i que la intenció del govern municipal era que entrés en vigor aquest any. De fet, així queda recollit en l’acord amb ERC per al pressupost del 2021. Precisament, els republicans van ser els primers que van plantejar aquesta nova taxa el setembre del 2019, i van incloure també la mesura a l’acord pressupostari del 2020. “Ens alegrem que l’Ajuntament faci els primers passos, però anem tard”, ha assegurat el regidor d’ERC Jordi Castellana, que ha esperonat l’equip municipal d’Hisenda a redactar ja una ordenança fiscal.

Què gravarà la taxa?

Una de les dificultats que s’ha esgrimit des de l’inici per a aquesta taxa és com es pot gravar l’activitat d’aquestes plataformes de comerç electrònic que no tenen seu física a la ciutat. Segons ha avançat ‘El Periódico’, l’informe encarregat per l’Ajuntament obre la porta que la taxa gravi l’estacionament de les furgonetes a la via pública quan entreguin productes a consumidors finals. Això deixaria al marge el transport de productes entre empreses. El preu i la recaptació són encara una incògnita.

En una piulada, la líder municipal de Ciutadans, Luz Guilarte, s’ha oposat a la creació d’aquesta nova taxa. “La fiscalitat justa és no apujar impostos en plena pandèmia”, ha escrit Guilarte, que denuncia que aquest anunci és “un altre impost per a autònoms i petits comerços”.