La galeria d’art Gothsland (Consell de Cent, 331) ha volgut sumar-se al vent que bufa la Copa Amèrica de Vela 2024 ciutat endins. Fins al 24 de juliol presenta una exposició dedicada a la història i les transformacions del port de Barcelona i la costa catalana. Ha reunit una cinquantena d’obres des de finals del segle XIX fins aquest 2024 amb artistes com Ramon Casas, Lola Anglada, Laureà Barrau, Carlos Vázquez i John Hassall.

Un equip del ‘Plaça Tísner‘ ha parlat amb Gabriel Pinós Guirao, segona generació de la nissaga familiar que va obrir la galeria Gothsland l’any 1971 i va fundar el Museu del Modernisme el 2010 sobre aquesta mostra que porta per títol “El Port de Barcelona i més enllà”. Explica Pinós que “des de l’enderroc de la muralla de mar l’any 1880 el port està en continu canvi, la seva transformació està molt viva, fins a avui dia”.

Banys de mar i atracció de forasters

La mostra exhibeix alguns tresors, com el cartell “Barcelona Ciudad de invierno“, de l’il·lustrador anglès John Hassall, que va guanyar el 1909 el premi convocat per la Societat d’Atracció de Forasters per atraure turisme a la ciutat. També hi ha un dibuix de la il·lustradora Lola Anglada que mostra el passeig marítim als anys 50, quan era una zona d’esbarjo dels barcelonins, o una litografia del 1899 de Ramon Casas que retrata el Gran Balneario Colon, a la zona de Can Tunis.

Tres artistes contemporanis

L’exposició suma l’obra de tres artistes contemporanis, entre ells quatre imatges marítimes del fotògraf nord-americà resident a Barcelona Heath Rasmussen, que juguen amb la llum blava del final del dia i els ataronjats de l’albada, dos acrílics coloristes de la pintora barcelonina María Corte Maidagán, i la pintura ‘La Noia del Port’, de Manu Algueró, que vol ser un homenatge als artistes i als bastaixos, descarregadors del port que entre els segle XII i XV en acabar la seva feina carregaven a l’esquena les pedres que servien per aixecar Santa Maria del Mar.