L’escriptora i col·laboradora del ‘Plaça TísnerMarta Carnicero Hernánz ha seleccionat tres volums que ens poden ajudar a entendre una mica més un conflicte que, lamentablement, continua omplint els nostres diaris i pantalles aquests dies, però que batega des de fa unes quantes dècades. Les tres obres triades són ‘Apeirògon‘, de Colum McCann; ‘Palestina‘, de Joe Sacco, i ‘Maus‘, d’Art Spiegelman.

‘Apeirògon’, Colum McCann

L’Altra Editorial [2020]

Marta Carnicero explica que un “apeirògon” és un polígon amb un nombre infinit (i malgrat tot, comptable) de costats, que remet a la complexitat de l’encaix de totes les peces que integren el conflicte. L’obra és fragmentària i calidoscòpica, organitzada en 1001 capítols que culminen al centre, com dues mans esteses que busquen encaixar-se.

El llibre narra les històries de dos personatges reals amics de l’autor. Es tracta d’un activista jueu, el Rami, i un de palestí, el Bassam, amb una desgràcia en comú. Tots dos han perdut un fill en aquest conflicte. Malgrat això, mantenen una relació fraternal i han consagrat la seva vida a compartir la seva història i a defensar el diàleg com a única opció.

‘Palestina’, Joe Sacco

Planeta Cómic [2015]

En aquest cas, Carnicero ens parla d’una obra icònica sobre les arrels del conflicte, escrita fa prop de 30 anys i que, “lamentablement, no ha perdut vigència“. ‘Palestina’ és el fruit del treball de camp d’un periodista, Joe Sacco, que també ha parlat de la situació a Bòsnia, els indígenes al Canadà, o la pobresa als EUA.

Sacco relata en format còmic la seva experiència sobre el terreny a principis dels anys 90. I retrata la misèria quotidiana de persones que no tenen ni tindran cap mena d’influència en el decurs de la història: persones sense futur, que han perdut l’esperança per un dia a dia de permisos de treball denegats, oliveres serrades, llars demolides, arrestos, interrogatoris, arbitrarietat i pèrdua de familiars.

‘Maus’, Art Spiegelman

Trilita Comic [2015]

I Marta Carnicero acaba amb una història familiar, també en format de novel·la gràfica. Una obra que reflexiona sobre la importància d’aprendre de la història per evitar que torni a repetir–se i amb la qual Art Spiegelman va guanyar el Premi Pulitzer l’any 1992.

Spiegelman caracteritza els seus personatges amb una aparença diferent segons els seus orígens. Així, per exemple, els jueus són ratolins, els nazis són gats i els francesos són granotes. D’aquesta manera coneixem la història del seu pare, jueu, abans de la guerra i durant l’Holocaust: la persecució, la humiliació i l’abús o el que significa esforçar-se per aguantar en condicions infrahumanes sense saber si tot aquest esforç servirà de res. I ens mostra en qui ens convertim en situacions límit, quan el que semblava amistat sovint s’esfuma.