La persona experta en cinema del ‘Plaça Tísner‘, Mariona Borrull Zapata, ens presenta la seva tria personal per al Festival de Cinema Independent de Barcelona. Són títols de la 30a edició de L’Alternativa que es podran veure al CCCB, al MACBA i al Maldà fins al 19 de novembre. A més, hi haurà una segona oportunitat del 15 al 28 de gener a la plataforma Filmin.

‘El rostro de la medusa’ [2023]

Melisa Liebenthal

Una pel·lícula, en to de comèdia, especialment dedicada a totes les persones que veuen cares en el frontal d’un cotxe o a les vetes de la fusta.

La Marina en fa 30 i es desperta un dia amb una cara que no és la seva. Això, naturalment, li comporta problemes pràctics (perquè la seva cara ja no és la que surt al DNI) i personals (perquè té micos a la cara, i la cosa sembla que no s’arregla).

I amb la seva paranoia, la pel·lícula comença a fixar-se també amb les cares que l’envolten… A estones, es traslladen al zoo a mirar animals i coses, i a comparar les seves “cares” amb la de la protagonista. El conjunt es converteix aviat en un sense sentit força graciós.

Auditori del CCCB. Dimarts, 14, a les 18.30 h

‘Tótem’ [2022]

Unidad de Montaje Dialéctico

Per Mariona Borrull es tracta d’un dels pocs assajos que proposa una solució real i factible per pensar amb els desapareguts (en aquest cas de Mèxic) sense omplir-ne els buits amb imatges d’altres temes.

Unidad de Montaje Dialéctico és un col·lectiu anònim que es protegeix en la clandestinitat. Proposen no produir més imatges, sinó fer-les dialogar perquè, a través d’unir arxiu i narració, el nostre cap comenci a buscar alguna cosa que està sempre al caure.

Amb la projecció s’ha organitzat una taula rodona amb Antonella Medici, investigadora sobre memòria històrica i processos decolonials, Eduardo Ruiz Sosa, autor d’‘El libro de nuestras ausencias’, i Nardi Silva, de Furia Mexicana.

Auditori CCCB. Dijous, 16, a les 21 h

‘El sueño de la sultana’ [2023]

Isabel Herguera

Aquesta pel·lícula competeix a L’Alternativa i s’estrena divendres als cinemes comercials. És una animació i, per Mariona Borrull, “és una explosió mental i visual de primer ordre”.

A més, per Borrull val la pena veure el “debut” d’Herguera en pantalla gran (la directora fa 40 anys que fa curtmetratges d’animació). En aquest cas ens descobreix a través del seu “alter ego”, el conte de ‘Sultana’s dream’, ciència-ficció escrita el 1905 per l’autora Begum Rokeya Hussein.

Rokeya va imaginar un món on les dones tancaven els homes a casa, i li va posar de nom Ladyland, una terra utòpica que com diu Borrull “ara ens sembla avançada a l’època”.

A partir de divendres, 17, a cinemes de la ciutat

‘Soc filla de ma mare’ [2023]

Laura García Pérez

La directora d’aquest títol necessita tancar el dol amb el seu pare, de qui no sap res des de fa, com a mínim, 15 anys. De fet, el film comença amb un pla molt ben enquadrat, preparat per quan la Laura García Pérez es decideix finalment a trucar al seu pare. I és quan ella pateix un atac d’ansietat, que naturalment no estava previst. Per Mariona Borrull, això dona una mostra de la diferència d’aquesta pel·lícula amb la resta de diaris íntims d’arxiu familiar.

Habitualment, explica Borrull, les cintes d’arxiu són de gent que sap rebobinar i parlar de si mateixa, “i plorar un xiquet els seus morts, però que no pren partit i fa alguna cosa al respecte. En canvi aquí el dol és honest, i fràgil“. Per això, conclou, “jo crec que pot ajudar a il·lustrar sortides possibles per a tothom qui tingui problemes paternals. Perquè al final és el que permet el cine, visualitzar camins”.

Auditori CCCB. Dimarts, 14, a les 21 h i diumenge, 19, a les 17.30 h

‘Oficials. Nacional’

L’Alternativa 2023

Per acabar, Mariona Borrull recomana el programa de curtmetratges del festival, “ple de perles”. Són peces curtes fetes a l’estat “que callaran la boca si encara hi ha algú que creu que el cine espanyol s’ha quedat sense idees“.

Dimecres hi haurà un musical de Ginger Rogers i Fred Astaire, però esborrant-lo a ell del mapa; la història de dues monges lesbianes i el seu consolador de fang; i el nou curt de María Elorza i Iñigo Salaberria sobre les “imatges que no existeixen i les que existeixen dues vegades”.

I dijous, una “magical girl” gallega, un gir antisistema de les imatges del tour de França, i una perleta del tipus Jonás Trueba sobre un grup d’estudiants que busquen un tresor.

MACBA, dimecres, 15, a les 21 h i dijous, 16, a les 20.30 h