Aquest setembre s’han acumulat 575.000 validacions més a la xarxa d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), una dada que suposa un augment del 4 % respecte del mateix període de l’any passat. Es consolida així l’increment iniciat la tardor de 2012 amb la posada en marxa del nou sistema de línies ortogonal.

Ricard Riol, president de l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), considera que “a mesura que s’implanti la nova xarxa i vagi millorant hauria de créixer la demanda encara més”. La previsió de TMB també és la d’incrementar el passatge durant el 2016 amb la posada en funcionament de les línies H4, V11 i V13.

Cap a la nova xarxa de bus

L’Ajuntament ha anunciat que engegarà un procés participatiu per tirar endavant aquesta quarta fase, que està previst que entri en funcionament a principis de l’any que ve. Tot i l’endarreriment que aquest nou procés consultiu ha suposat, Riol considera que “necessitem saber quin serà el mapa definitiu del transport públic de la ciutat i això és veritat que requereix un procés participatiu que no hi havia”.

Riol, però, insisteix que cal reduir els terminis d’implantació de la nova xarxa, perquè “el que no pot ser és que convisqui una nova xarxa en què es dóna una qualitat de servei notable amb una antiga xarxa moribunda en què cada vegada s’espera més a les parades”. Com explica Riol, la nova xarxa és “molt innovadora a escala europea perquè el que fa és estructurar la mobilitat en autobús com si fos el metro, és a dir, amb línies d’alta freqüència i sense gaire solapaments”, però també afirma que per aconseguir que estigui totalment desplegada encara “hi ha camp per córrer”.

De fet, tot i les dades de creixement dels últims tres anys, Ricard Riol també recorda que la recuperació arriba després de la forta disminució registrada els anys anteriors. El 2007 la xarxa va arribar a superar els 210 milions de passatgers, que van anar disminuint fins als 180 registrats el 2012. Una davallada de 30 milions de passatgers que, segons ell, va tenir diverses causes: la crisi econòmica, l’efecte del Bicing, la forta pujada de tarifes i la millora en la xarxa de metro. Des de 2013, amb la posada en marxa de la nova xarxa ortogonal, l’autobús a Barcelona només ha recuperat encara uns cinc milions de passatgers.