De moment, encara no s’ha confirmat la convocatòria, però en cas que tiri endavant, es farien aturades de 24 hores els dimecres i els diumenges, a partir del 20 de juny, i, com a mínim, durant el juliol i l’agost. Coincidiria, per tant, amb la temporada d’estiu, l’època amb més activitat a l’aeroport. Segons els treballadors, la possible vaga s’ha acordat en una assemblea al centre de control aeri de Gavà: ha tingut un suport del 85 % dels vots i afectarà 310 empleats.

Els treballadors es queixen manca de personal, que diuen que fa que hagin de treballar més dies dels establerts. Segons fonts del sindicat majoritari de controladors, USCA, el conveni del sector estableix que per cada cinc dies de treball, en tenen tres de descans, però asseguren que, com que no hi ha prou empleats, en treballen 6, a canvi de dos de festa, “de manera sistemàtica”.  També denuncien que s’incompleixen els descansos fixats per a cada jornada de treball (un 25 % de les hores en cas de torn diürn i un 33 % si és nocturn), i que no es faciliten els intercanvis d’horaris acordats entre companys.

Segons els controladors, en els darrers anys no s’han cobert les jubilacions, però en canvi el trànsit aeri ha augmentat després de la crisi. D’altra banda, tot i que asseguren que no és el motiu de la convocatòria de vaga, es queixen també que hi ha una doble escala salarial. Segons han explicat, els que s’han contractat a la feina des del 2010 perceben un salari inferior als que tenen més antiguitat a l’empresa.

Enaire, disposada a negociar

Per la seva banda, l’empresa gestora dels controladors aeris, Enaire, assegura que està oberta a negociar amb els treballadors. Diuen, també, que per aquest estiu es preveu contractar 58 nous controladors a Catalunya, 27 dels quals es destinaran a l’Aeroport de Barcelona – el Prat.

Si la vaga es confirma, afectarà també altres aeroports propers, com els de Reus o Girona. En el cas de Barcelona, serà el tercer estiu amb problemes a l’aeroport del Prat. El 2017, els treballadors del control de seguretat van convocar aturades que van provocar llargues cues per accedir a la zona d’embarcament. El 2016 el focus van ser els retards i les cancel·lacions de la companyia Vueling.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a