Port Comercial – la Factoria, Ecoparc i Zal – Riu Vell són els noms de les tres noves estacions de metro de l’L10 Sud a la Zona Franca que es posaran en funcionament a finals d’abril. En un primer moment s’havia previst inaugurar-les al març, però no serà fins al dia 22 que la Generalitat entregarà les instal·lacions ja acabades a TMB perquè faci proves de circulació abans d’obrir les noves parades. Igual que l’estació de Zona Franca, les noves estan ubicades sobre del viaducte del carrer A del polígon industrial i estan a cel obert.
Es preveu que donin servei a un milió de viatgers l’any i han tingut una inversió de 10,5 milions d’euros. “Aquestes tres estacions han de fer que la mobilitat laboral, que és una mobilitat obligada, es pugui fer en bones condicions, i que els treballadors de la Zona Franca puguin accedir a la feina en transport públic”, ha recordat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, que ha fet un recorregut amb periodistes per les noves estacions amb el conseller de Territori i Sostenibilitat en funcions, Damià Calvet.
5 estacions estrenades en dos anys
Des del 2019 s’han enllestit cinc noves estacions de l’L9 i l’L10: Provençana, Ciutat de la Justícia, Foneria, Foc i la de la Zona Franca, que es va estrenar tot just fa un any. A la Zona Franca quedarà pendent posar en marxa una nova estació, la de Motors, que està prevista que estigui llesta el 2026. A finals d’aquest any, la tuneladora de l’L9 tornarà a perforar per fer quatre quilòmetres de túnel del tram central de la línia, que passa per la part alta de la ciutat.
Més plaques fotovoltaiques
Aquesta ampliació de l’L10 Sud suma més generadors d’energia verda amb panells fotovoltaics a les quatre estacions del viaducte de la Zona Franca i també a la zona de tallers de 600 metres de llarg. Sumen un total de dues hectàrees de plaques solars, que generaran tres milions de kw/h l’any. Està previst que al desembre hi hagi la primera estació d’hidrogen de TMB per a autobusos i que donarà servei també a empreses de la Zona Franca i qualsevol particular que vulgui hidrogen per al seu vehicle.
El finançament del transport metropolità, per llei
Alarcón i Calvet han fet una crida perquè la nova llei de Mobilitat que s’està impulsant al Congrés dels Diputats prevegi un escenari d’estabilitat per als pressupostos del transport metropolità i urbà en general. “Estem en el bon camí perquè el Ministeri és receptiu en les propostes d’aportacions anuals”, ha assegurat Alarcón, que ha afegit que “no pot ser que cada any estiguem pendents de l’aportació que fa l’estat a través dels pressupostos generals”.
Ara estan pendents del fons estatal per al món local i que serviria per cobrir les despeses extraordinàries del 2020-2021. Tot i això, el transport públic metropolità de Barcelona encara té una disminució del 40 % dels passatgers, mentre que en molts casos s’està prestant més del 100 % del servei anterior a la pandèmia.