El primer tramvia que ha circulat pel nou traçat de la Diagonal (entre les Glòries i Verdaguer) ha superat amb èxit el primer viatge de prova. Just a les 22.50 h d’aquest dilluns el comboi 01 del TRAM s’ha col·locat davant de la parada de les Glòries i ha recollit el pantògraf —que és l’element que connecta el tramvia amb la catenària aèria— i ha abaixat els patins —l’element que connecta el tren amb la catenària terrestre. La raó: el nou traçat té una catenària soterrada en comptes de la tradicional pel cel. És un sistema pioner a l’estat que aquest dilluns s’ha posat a prova.

L’altra hora clau ha estat vuit minuts després, a les 22.58 h, quan el tramvia ha enfilat per primer cop a la història l’avinguda Diagonal des de la plaça de les Glòries cap al centre de la ciutat. Ho ha fet a molt baixa velocitat, uns 5 km/h, i escortat per la Guàrdia Urbana, que ha anat tallant el trànsit dels cotxes quan el tramvia havia de creuar els carrers. També amb desenes de tècnics de l’Autoritat del Transport Metropolità a bord… i a peu, perseguint el comboi.

“Tot perfecte!”

Durant el trajecte de prova, el tren ha anat fent algunes aturades perquè els tècnics comprovessin que tot anava bé. Per exemple, han mirat amb nivells i amb cintes mètriques que la separació entre el tren i les andanes fos la correcta i, sobretot, han analitzat al mil·límetre que la catenària soterrada donés la tensió òptima al tren i que els acabats fossin els idonis. I, després d’una hora de trajecte, pels volts de les 23.50 h, el tramvia ha arribat al final de la línia, a l’altura del carrer de Girona.

tecnics comproven tramvia diagonal
Tècnics comprovant les distàncies entre el comboi i les andanes

Els somriures dels tècnics que hi havia dalt del tren delataven que la prova havia sortit bé… De fet, alguns ho han confirmat a betevé un cop han posat els peus a terra: “Tot perfecte!”. Un cop completat el primer viatge d’anada, el comboi ha fet mitja volta i ha desfet el trajecte cap a la plaça de les Glòries. Després que els tècnics avaluïn tots els paràmetres recollits en aquest primer viatge, l’ATM organitzarà més proves al llarg de l’estiu per comprovar el funcionament d’altres elements, com la semaforització.

Curiosos i aplaudiments des dels balcons

A banda dels tècnics de l’ATM i d’un núvol de periodistes, càmeres de televisió i fotògrafs, també han seguit de prop el primer viatge de prova del tramvia per la Diagonal un bon grapat de curiosos i d’aficionats a les infraestructures ferroviàries. Alguns, com el Xavier i l’Arnau, han explicat a betevé que no s’han volgut perdre el primer viatge, tot i viure lluny de la Diagonal.

curiosos tramvia diagonal prova
Desenes de barcelonins han volgut immortalitzar el primer viatge de prova

La Carme, que sí que és veïna del traçat del tramvia, també ha baixat amb part de la família per celebrar el pas del tren. També s’han sentit aplaudiments… alguns des de primera fila, i d’altres des d’algun balcó. Un altre clam que s’ha sentit entre els curiosos que han seguit la primera prova del tramvia per la Diagonal ha estat la petició que s’acabin de connectar les dues línies del TRAM a Francesc Macià.

I la connexió fins a Francesc Macià?

Quan acabi la fase de proves inicials i també s’hagin fet les marxes en blanc —els trajectes que simularan el viatge que faran els tramvies, a velocitat real, però sense passatgers—, l’objectiu de l’ATM i de l’Ajuntament de Barcelona és que el tramvia per la Diagonal, entre les Glòries i Verdaguer, comenci a operar la tardor d’aquest 2024. La línia que assumirà aquest trajecte és la T4, que ja no circularà cap a la Ciutadella.

A partir d’aleshores, el que quedarà pendent serà la connexió total dels tramvies, seguint per la Diagonal, fins a Francesc Macià. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet, ha assegurat que les properes setmanes l’Ajuntament tindrà un projecte que definirà com es pot fer aquesta connexió i, tot i que no ha posat un calendari per engegar-ne les obres, ha dit: “Estem absolutament convençuts que el tramvia ha de connectar-se per la Diagonal“. Per la seva banda, la consellera de Territori en funcions, Ester Capella, ha celebrat que s’estigui encarant la recta final de la connexió dels tramvies.