Experiment a bord d'un autobús. La protagonista és aquesta màquina expenedora de dolços que s'ha instal·lat en un únic autobús de la Línia 7. Està col·locada a la zona reservada per a cadires de rodes i cotxets, però el dipositiu de venda no toca a terra i fa 20 centímetres de profunditat. Unes dimensions que, en teoria, no haurien de molestar a ningú. Per TMB, és una nova via d'obtenir ingressos. FRANCESC TRIOLA, responsable de Comercialització de Productes de TMB "És un entorn que no és fàcil, l'espai és molt limitat però entenem que les coses s'han de provar. D'altra banda, també hi ha una raó important, ser més autònoms en generar recursos ens farà menys dependents dels recursos de l'administració." Entre les barretes de xocolata i els xiclets, un missatge alerta que el conductor del bus no se'n fa responsable. Per l'empresa que comercialitza la màquina, el producte lliga amb les necessitats del viatger. ELOI SOLÉ, director comercial de Wrigley "Són productes que es consumeixen entre hores, picar entre hores. Concorda perfectament amb la necessitat del consumidor." Entre els usuaris, hi ha opinions per a tots els gustos. Els detractors en critiquen que fomenta hàbits pocs saludables, sobretot per a la canalla. MURIEL BESTURI "A mi no me parece del todo bien porque es provocar un poco la tentación para que los niños coman dulces y creo que no es muy saludable." MONTSERRAT MILÀ "Penso que és una mica inadequat dins de l'autobús, valdria més posar-la a la mateixa parada i fora cadascú fa el que li sembla." CONXITA ROLLO "Si no fa cap nosa ni és cap estorbo per les persones que entren. Mentre el preu sigui assequible." ANTONIO JORNET "És una iniciativa bona perquè així els iaios podran gastar més amb els néts. Suposo que no serà bo però una vegada de tant en tant no fa mal." La prova pilot s'allargarà sis mesos i quan finalitzi, TMB valorarà si l'aplica o no en funció de la resposta dels usuaris i el benefici per a l'empresa. Us ho ha explicat des de l'avinguda Diagonal, Patrícia Álvarez.

Per primera vegada a Barcelona s’experimenta amb la comercialització de productes a dalt d’un autobús. En col·laboració amb l’empresa Wrigley,  TMB va col·locar la màquina de llaminadures el 16 de setembre a l’interior d’un únic bus de la línia 7. “Durant sis mesos, l’assaig servirà per analitzar la viabilitat tant comercial, com econòmica i tècnica del projecte“, ha explicat Francesc Triola, responsable de Comercialització de Productes i Serveis de TMB.

L’empresa ha engegat aquesta prova pilot per generar ingressos extres. “Hem de buscar vies per ser més autònoms i això ens farà menys depenents dels recursos de l’administració”, ha argumentat Triola.

Sobre l’espai que ocupa la màquina dins el vehicle

Prèviament a la instal·lació del dispositiu de venda, TMB va fer un estudi tècnic de l’espai on s’hi havia de col·locar, a la zona reservada per a cadires de rodes i cotxets. Segons Triola, “la màquina compleix la normativa i no hauria de molestar ningú”. L’empresa que comercialitza la màquina en qüestió ha explicat que l’aparell “es va fabricar específicament per a aquest entorn” amb unes dimensions concretes per no destorbar.

Sobre els hàbits poc saludables

Algunes crítiques que han caigut sobre aquesta iniciativa, tant procedents de ciutadans com de partits polítics municipals, apunten cap als hàbits poc saludables que promou. “El producte que comercialitzem es pot trobar a qualsevol entorn de la xarxa de transport públic com estacions de ferrocarril i de metro”, ha defensat Transports Metropolitans de Barcelona.

Sobre la possibilitat de vendre bitllets al bus

El fet d’introduir una màquina expenedora a l’interior d’un autobús podria fer pensar que també s’hi podria col·locar un dispositiu de venda de bitllets de transport. Però TMB argumenta que aquests equipaments tenen “una dimensió física considerable”. D’altra banda, l’empresa considera que ja hi ha una xarxa de distribució i venda de títols que “cobreix bastament la possibilitat de comprar bitllets”.