En un any i mig, la síndica de Barcelona ha rebut 94 queixes de viatgers denunciats per interventors de TMB i el TRAM. Es tracta d'usuaris que disposen d'un títol de transport social com la targeta rosa o la T-12, per a infants de quatre a 13 anys. En la majoria dels casos, no portaven la documentació necessària per acreditar el bitllet. MARIA ASSUMPCIÓ VILÀ, síndica de greuges de Barcelona "El frau s'ha de perseguir, això està claríssim. Pels que passen sense pagar. Però aquestes persones que han portat aquí la queixa no han volgut estafar. Ja han pagat a TMB." La síndica proposa que els viatgers amb títols de transport socials o personalitzats ho puguin acreditar abans que es tramiti la sanció. Actualment, la multa és de 100 euros, 50 si es paga en el moment. La defensora demana que el període d'aquesta bonificació s'allargi de 48 a 72 hores. En aquest temps, els usuaris també tindrien marge per presentar-hi al·legacions. La síndica apunta que les queixes han augmentat perquè hi ha més inspectors al transport públic. ANTONIO DÍAZ, usuari de metro "Hace una semana iba a salir del metro y me pidieron la documentación y se la dí. Yo soy un hombre prevenido." MARIA DOLORS ROVIRA, usuària d'autobús "Sí, sí, jo porto la targeta i la targeta de picar l'autobús per pagar el viatge. El DNI i la targeta sanitària. El dia que em robin..." La síndica ja ha fet arribar l'informe al president de TMB, Joaquim Forn. Segons les primeres impressions, estarien disposats a acceptar algunes propostes.

Després d’estudiar els 94 casos rebuts, la síndica ha elaborat un informe que ja ha presentat al primer tinent d’alcalde i president de TMB, Joaquim Forn. Vilà recomana al consistori que insti les administracions perquè revisin la normativa que regula el règim de sancions en els transports públics. Segons l’informe de la síndica, cal establir un tractament diferenciat entre viatjar sense bitllet i aquelles accions que no suposen perjudici econòmic per a l’operador de transport. En aquest segon grup hi ha els usuaris de títols de transport de tarifació social o personalitzat que en algun moment viatgen sense la documentació que els acredita com a beneficiaris de l’abonament. De fet, la normativa vigent preveu que el titular d’una targeta rosa pugui ser penalitzat.

El text de la síndica també alerta que s’ha incrementat el nombre de queixes per la manca d’informació de la possibilitat de pagar la meitat de la multa si s’abona de forma anticipada. La defensora creu necessari posar en marxa un període breu de temps -entre 48 i 72 hores- per beneficiar-se de la bonificació o poder fraccionar el pagament en casos concrets.

Una fotografia de carnet a la targeta rosa

Dins la bateria de recomanacions, Vilà  creu que seria interessant introduir una fotografia del beneficiari a la targeta rosa “per esvair dubtes sobre la identificació del titular”. A més, en l’àmbit del pagament, la síndica considera que molts usuaris “no porten 50 euros en efectiu” a l’hora d’abonar la sanció. Per això, ha demanat a TMB que introdueixi el pagament amb targeta de crèdit.