Aquest dilluns hi ha retards i alteracions en el servei de Rodalies i Regionals. Renfe ha atribuït aquestes incidències a una “vaga de zel instigada pel sindicat de maquinistes” que atribueix “únicament” a reivindicacions salarials i que provoca la supressió de trens. El sindicat de maquinistes (SEMAF) ho nega. Asseguren que es limiten a complir la normativa que impedeix que circulin els trens amb grafits situats en llocs que en comprometen la seguretat.

Segons ha informat la companyia a través de Twitter, les línies R3, R4, R11, R12, R13, R14, R15, R16 i R17 acumulen retards de fins a mitja hora. Renfe també ha informat de la supressió d’alguns trens, com el que havia de sortir de Ripoll a les 6.25 h, que no ho ha fet, i tampoc no ho ha fet el de les 7.18 h.

El SEMAF nega que s’estigui fent una vaga de zel

El sindicat de maquinistres (SEMAF) nega que s’estigui fent una vaga de zel. Explica que els maquinistes es limiten a complir amb la normativa europea i espanyola sobre la circulació dels trens amb grafits. Segons el procediment que el sindicat va publicar divendres passat, es considera que un tren és inútil per circular quan, per exemple, té pintades a les finestres d’emergències o en el números i la matrícula identificativa del vehicle. Tot i que l’aplicació del procediment és estatal, on més s’està notant és al servei de Rodalies de Catalunya. Segons Diego Martín, del SEMAF, el 85 % del material està afectat per pintades, i ho atribueix a una manca de manteniment, d’inversió i de recursos humans durant els últims tres anys.

Renfe, en canvi, explica que el SEMAF, a diferència de CCOO i UGT, no va signar la pròrroga del conveni col·lectiu el desembre passat per reivindicacions salarials. La companyia avisa que s’estan obrint expedients disciplinaris als treballadors per la no prestació del servei.

Tercera jornada amb retards a Rodalies en 10 dies

Aquesta és la tercera jornada en 10 dies que hi ha retards i alteracions del servei. Dimecres passat, una incidència en el sistema de senyalització va provocar problemes i alteracions del servei, i el divendres 15 de gener l’avaria d’un tren va generar retards de fins a una hora.

Els usuaris denuncien les aglomeracions

Com a conseqüència dels retards, alguns usuaris han denunciat a les xarxes socials aglomeracions en determinades línies de Rodalies. Molts, però, es queixen que els vagons s’omplen sovint, encara que no hi hagi incidències i demanen que es controli d’alguna manera l’aforament.

Expedients sancionadors

A primera hora del migdia Renfe ha anunciat que està obrint expedients disciplinaris als maquinistes que hagin participat a la “vaga de zel”.

Per la seva banda els sindicats de CCOO i UGT creuen que l’estratègia de SEMAF és “reprovable en plena pandèmia” i així ho han assegurat en un comunicat conjunt emès aquest dilluns. També asseguren que “no és adequat alterar greument la freqüència dels trens oferts“, una “actitud que pot generar aglomeracions que afavoreixen a la propagació de la covid-19″.