Renfe no s’ha quedat callada, i respon amb duresa als expedients sancionadors de la Generalitat. Assegura que la decisió del Departament de Territori i Sostenibilitat “busca confondre l’opinió pública”. Segons el comunicat fet públic aquest dilluns, el govern català té encara pendent la signatura d’un contracte-programa que hauria d’estar vigent des del dia 1 de gener de 2011, i que, segons Renfe, hauria de permetre “donar un marc regulat en la relació entre el titular del servei i el prestador del mateix”.

També es critica que des del passat 4 de juny no s’hagi convocat l’Òrgan Mixt creat precisament per discutir i decidir les actuacions a dur a terme en el servei, un bloqueig que Renfe considera “injustificat” i que “està impossibilitant que es puguin realitzar les millores consensuades”. És en aquest marc, l’Òrgan Mixt, on Renfe afirma que s’hauria hagut d’informar dels canvis aprovats de manera unilateral per la Generalitat, sobre les noves Condicions Generals d’Utilització dels Serveis Ferroviaris; unes mesures contra les quals la companyia ja ha interposat un recurs de reposició.

La companyia ha anunciat també que presentarà al·legacions en resposta als expedients del Departament de Territori i Sostenibilitat, i recorda que el govern deu 291€ corresponents al cost de la prestació del servei els anys 2011 i 2012, més altres quantitats pendents del 2010, així com l’anomenat Pla d’Acció, que diu Renfe, “suporta peticions addicionals de la Generalitat als serveis transferits i que tampoc no han estat abonats”.

Des de la Generalitat, han negat el deute amb Renfe i han assegurat que és el Ministeri de Foment qui s’ha de fer càrrec del cost del servei.  El govern català s’empara que no va signar el conveni de serveis de 2011 perquè la transferència de competències no anava lligada d’una transferència econòmica. La resposta de Foment tampoc no s’ha fet esperar. La ministra Ana Pastor ha recordat a l’executiu de Mas que el govern central va transferir-li el servei ferroviari de Rodalies, tot i que segueixi posant “els diners, els professionals, la via i el tren”.