La vaga de metro i Rodalies està provocant importants dificultats als usuaris que aquest matí intenten desplaçar-se al seu lloc de treball. Tot i que els serveis mínims (del 33% en els dos casos) s’estan complint amb normalitat, TMB ja va alertar ahir que probablement no serien suficients per donar l’abast a la demanda de transport d’un dia laborable, sobretot en les hores punta.

De fet, fonts de TMB confirmen que aquest matí hi ha hagut força aglomeracions a les andanes de metro i que ha estat necessari fer regulacions de passatge a les estacions de La Sagrera, Sagrada Família i plaça d’Espanya. L’equip de redactors de BTVnotícies que treballa sobre el terreny també ha confirmat que està essent necessari regular els fluxos de viatgers a Sants, una estació que també fa d’intercanviador. La situació s’ha agreujat quan, per facilitar atenció sanitària al passatger d’un tren, ha estat necessari oferir un servei parcial a la línia 1 durant uns minuts (entre Hospital de Bellvitge i Can Serra). Segons els sindicats convocants de la vaga de metro, CCOO i CGT, més del 90% dels treballadors han secundat l’aturada.

En total hi ha hagut, doncs, quatre estacions de la ciutat que han requerit els servei dels treballadors de la seguretat privada de les estacions, que no han deixat accedir a les andanes als usuaris fins que aquestes s’han anat buidant a mesura que els viatgers sortien de l’estació o pujaven als vagons de metro. Transports Metropolitans de Barcelona explica que la mesura s’ha aplicat aquest matí per prevenir riscos per excés d’ocupació de les andanes i no descarten haver de posar en marxa el mateix dispositiu durant l’hora punta d’aquesta tarda.

També Renfe ha confirmat les aglomeracions aquest matí a les estacions i els vagons de Rodalies com a conseqüència de la vaga. En aquest cas la situació també s’ha complicat per un problema en el fluid elèctric que ha dificultat la circulació de les línies R1, R2 i R11, en què els retards s’han agreujat. L’avaria s’ha resolt passades les 10 del matí. Ha estat a partir d’aquesta hora quan les estacions tant de metro com de Rodalies han tornat a la normalitat.

FGC i autobusos no secunden la vaga, convocada en protesta per les retallades salarials

El metro, Rodalies, els trens regionals i els taxistes secunden aturades aquest dimecres. L’autobús i els FGC, en canvi, no se sumen a la vaga. El conflicte entre els treballadors de metro i TMB per la supressió de la paga de Nadal no té, de moment, solució. És per això que aquest dimecres es repetirà la vaga de metro. El servei s’aturarà des de les 5 h del dia 31 fins a les 2 h del dia 1 de novembre. El Departament d’Empresa i Ocupació ha establert els serveis mínims del 33% durant tota el dia. TMB adverteix que probablement el suburbà no sigui capaç de donar cobertura a 1,3 milions de persones que viatgen en metro durant un dia laborable i recomana utilitzar l’autobús. També alerta que l’ús del vehicle privat, en una jornada com aquesta, pot resultar contraproduent per la possibilitat de retencions.

Els treballadors de Renfe se sumen a les protestes contra les retallades salarials. Aquest dimecres circularan un de cada tres trens de Rodalies i tres de cada quatre regionals.

Vaga el 14 de novembre i aturades parcials el 23

A banda de l’aturada d’aquest dimecres, els treballadors del suburbà han decidit sumar-se a la convocatòria de vaga general del proper 14 de novembre i també preparen aturades parcials per al 23 de novembre. De cara a la jornada de vaga d’aquest dimecres, els sindicats de metro ja estan organitzant piquets a la plaça de Catalunya, a les cotxeres i als finals de línia.

La demanda de la plantilla de metro no ha canviat durant les darreres setmanes: segueix reclamant a l’empresa que compleixi el conveni col·lectiu i que no apliqui el decret del govern central que elimina l’equivalent a la paga de Nadal a tots els funcionaris.

Pel que fa a la vaga de taxistes, ha començat aquest dimecres a les 6 del matí i durarà 24 hores. Amb la protesta, els treballadors volen que es retiri el sistema de torns que preveu aplicar l’Institut Metropolità del Taxi. L’IMT vol implantar el nou sistema al més aviat possible, després d’informar-ne els conductors amb llicència, la Guàrdia Urbana, els Mossos d’Esquadra i la policia local dels municipis de l’àrea metropolitanta. En aquest cas, però, probablement el seguiment de la vaga sigui minoritari.