El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha criticat amb fermesa la proposta de l’alcaldessa, Ada Colau, de rebaixar a la meitat el preu de la T-Usual durant tres mesos. “Les coses no es fan així”, ha sentenciat davant dels mitjans de comunicació. Afirma que la rebaixa de l’alcaldessa té un cost, com a mínim, de 50 milions d’euros que considera que hauria d’aportar l’Ajuntament. “El que seria raonable és que, si ho proposa, tingui darrere el xec per pagar-ho”, ha etzibat. Puigneró també ha demanat a Colau que actuï amb “més responsabilitat”.
La proposta ja deu tenir els recursos que traurà [Colau] dels pressupostos municipals o bé ha acordat amb el govern de Sánchez i Yolanda Díaz una contribució major de l’Estat per pal·liar la rebaixa
“No és moment de propostes electoralistes”
Per Puigneró, la manera d’abordar una rebaixa de preus del transport públic és amb “taules concertades per aquest propòsit” i amb “informes econòmics”. “Els diners els acabaran pagant els ciutadans d’una altra manera”, assegura i destaca la difícil situació econòmica actual, sortint d’una pandèmia, en plena crisi energètica i en plena escalada de preus. “No és moment de propostes electoralistes”, ha sentenciat.
Puigneró recorda que les tarifes del transport públic estan congelades des de fa dos anys, de manera que, a parer seu, ja s’estan implementant mesures per afavorir el transport públic. Afegeix, a més, que el transport públic ve d’un dèficit d’usuaris provocat per la pandèmia del qual encara no s’ha recuperat i que se suma ara a l’increment del preu de l’energia. En aquest sentit, afegeix que tenen un informe sobre la taula per valorar-ne l’impacte.
Colau ha posat aquesta possibilitat sobre la taula com a mesura per compensar l’encariment de preus dels carburants. Ara bé, tirar-la endavant no depèn de l’Ajuntament de Barcelona, sinó de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), on hi ha diverses administracions representades. La posició de la Generalitat és rellevant perquè és l’Administració que hi té més pes.
Aragonès, més conciliador: “En parlarem”
Més conciliador ha estat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que ha explicat que acabava de conèixer la notícia. “En parlarem”, ha assegurat. Tot i això, Aragonès recorda que una rebaixa així suposaria haver de buscar finançament “per una altra banda”, i ha afirmat que és l’estat “qui té la capacitat de decidir” sobre aquestes qüestions.
L’ATM respon: “És una proposta política, no pas tècnica”
L’ATM afirma que la proposta de Colau “és de naturalesa política, no pas tècnica”. Per tant, afirma, “correspon a les administracions implicades determinar-ne l’eventual implantació”, que hauria d’aprovar el Consell d’Administració. A tot això, també hi afegeix que una rebaixa d’aquestes característiques tindria “uns efectes operatius i econòmics molt importants” que caldria abans avaluar i quantificar. Per tot plegat, l’ATM assegura que “no pot aplicar aquesta mesura sense la compensació econòmica oportuna”.
Qui forma part de l’ATM?
Les administracions consorciades a l’ATM són la Generalitat de Catalunya, amb un 51 %, i diverses administracions locals que aglutinen 49 % restant són l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU). L’Estat espanyol té representació en els òrgans de govern, només, en qualitat d’observador.