La plataforma Promoció del Transport Públic veu “positiu” l’anunci de Pedro Sánchez d’allargar els descomptes en el transport públic l’any 2024 i de fer-los totalment gratuïts per a col·lectius com els menors d’edat, els joves i els aturats. Per Adrià Ramírez, president de l’entitat, la gratuïtat pot ser una bona fórmula per “ajudar a consolidar hàbits entre la ciutadania”, però remarca que pot posar en risc l’equilibri financer del sistema de transport públic. “Ens agrada, però si hi ha mesures de rebaixa, que no sigui a costa del futur”, explica Ramírez. “El que no pot ser és que d’aquí a tres o quatre anys se’ns digui que hem estirat més el braç que la màniga”.

“Hi ha una diferència entre el que s’està ingressant i el que costa el sistema més gran que la que hi havia fa uns anys. I encara no és clar com en l’àmbit de pressupostos públics solucionem aquesta diferència“, justifica la PTP. “Ens sembla que aquesta és la primera condició que s’hauria d’establir”. Ramírez també es mostra preocupat perquè aquests descomptes que ofereix l’Estat “es paguen en diferit” i això fa que alguns operadors privats “potser pateixen” per quadrar els comptes.

“Que s’inverteixi el que toca”

Adrià Ramírez considera que “la raó per utilitzar o no el transport públic no és només el preu, també la comoditat”. Per això defensa que “cal donar un millor servei” i que els operadors públics inverteixin “el que toca” per mantenir la xarxa i evitar avaries i incidències que generin retards per als usuaris. També ha alertat que algunes línies de bus interurbà fa temps que pateixen “saturació de manera sistemàtica” i que cal posar-hi més recursos per facilitar la mobilitat en transport públic.