(ACN) Aquest dimarts serà una jornada històrica pel que fa a la mobilitat a Catalunya, perquè s’eliminaran bona part dels peatges. Ara bé, es preveu que s’incrementi el volum de vehicles que passaran per les vies alliberades de pagament, i ara manté els experts pendents de saber si s’arribarà a la saturació.

L’empresariat reclama més inversió i veu la vinyeta com un primer pas

PIMEC admet “preocupació” pel manteniment de la infraestructura. Segons dades facilitades per la patronal, entre 15.000 i 20.000 camions de mercaderies travessen cada dia la Jonquera per l’AP-7. Per això, PIMEC consider “urgent” definir un model per finançar el manteniment de les vies i defensa un sistema de pagament per ús. Veu la vinyeta, però, com una primera passa per contribuir-ne al finançament.

Per l’empresariat, l’aixemcament de barreres suposarà el col·lapse de l’AP-7, una via que consideren que ja estava molt concorreguda durant els darrers anys. Això podria comportar un augment de la contaminació. La Generalitat considera que l’alliberament de peatges no hauria de generar problemes de congestió. Tot i això, experts com el professor d’EAE Business School, Víctor Ruiz, considen que els primers dies sense barreres hi haurà més usuaris a la via, un empitjorament del trànsit i un increment de la inseguretat“, conclou.

Beneficis per als usuaris: econòmic i menys accidents

De moment, l’aixecament de les barreres suposarà un clar benefici econòmic per als conductors. D’altra banda, també es reduiran les cues als peatges. El professor de comptabilitat i finances de la UPF-BSM, Andreu Boar, considera que el fet de no d’haver-se d’aturar als peatges “serà molt més rellevant” que el perjudici que la via estigui més concorreguda, ja que la millora de temps serà “molt evident“.

Boar també creu que la fi dels peatges pot ser beneficiosa per a la seguretat viària. “La majoria d’accidents es produeixen en vies secundàries, i el fet que ara es produeixi un traspàs de circulació també implica una descongestió a les carreteres locals“, apunta.

Urgència per definir un model de finançament

El govern sempre ha estat partidari de la vinyeta per finançar les autopistes, però ara prefereix esperar que l’Estat expliqui quin serà el model per a tot el país per evitar que Catalunya sigui l’única comunitat que pagui, o tingui un sistema diferent a la resta. “Hem de tenir en compte que trigarem entre dos i tres anys a instal·lar el sistema escollit“. Sigui com sigui, aquest professor d’EAE Business School recorda que, independentment del model, l’import a pagar seria molt inferior a les taxes actuals.

Les vies que eliminen els peatges i les que els mantenen

Les concessions que finalitzen aquest 31 d’agost són:

  • L‘AP-7 entre Tarragona i la Jonquera
  • L‘AP-2 entre el Vendrell i Saragossa
  • La C-32 entre Barcelona i Blanes
  • La C-33 entre Barcelona i Montmeló

A Catalunya només quedaran quatre vies amb peatge, totes amb concessions que vencen entre 2037 i 2039. La Generalitat ja ha demanat a l’Estat que les rescati, pagant uns 1.500 milions d’euros.

  • La C-16 – Túnel del Cadí
  • La C-16 – Els túnels de Vallvidrera
  • La C-16 entre Sant Cugat i Manresa
  • La C-32 entre Castelldefels i el Vendrell