A partir d’aquest dimecres, les persones amb mobilitat reduïda i que es mouen amb escúter homologat poden accedir sense impediments al TRAM i als autobusos metropolitans. Al metro i als busos de TMB ja ho podien fer, però la normativa, encara provisional, no recollia aquests dos mitjans de transport i tenia limitacions: alguns models d’escúter no estaven acceptats i no s’aplicava a altres municipis de la rodalia de Barcelona.
Ara, de limitacions, n’hi ha menys. Els canvis són fruit de l’ampliació de la prova pilot del 2017, que s’allargarà fins que no hi hagi una regulació definitiva i s’aprovi el nou Codi d’accessibilitat, encara sense calendari. Amb aquesta ampliació, per tant, els escúters homologats i degudament acreditats poden pujar al Trambaix i al Trambesòs i a les línies de bus metropolità. La prova s’estén a 21 ciutats de l’àrea metropolitana i el nombre de ginys acceptats s’eleva a 19 (abans n’eren nou).
El transport públic no estava preparat
La proliferació dels escúters per a persones amb mobilitat reduïda ha fet replantejar el disseny dels combois a la xarxa pública. De fet, Pere Torres, director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), reconeix que no estaven preparats per a aquest tipus de ginys. Per això, explica, les proves pilot són convenients: “No és immediat que un escúter pugui accedir al transport públic amb la seguretat i les garanties necessàries”, justifica Torres.
Com puc aconseguir l’acreditació?
Per poder participar en la prova pilot, els usuaris han de disposar d’un model d’escúter autoritzat i s’han d’adreçar a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per obtenir una acreditació. Es tracta d’una placa de color lila, que s’ha de col·locar de forma visible al giny, i d’un carnet individual. Per aconseguir-los, també fa falta que la persona tingui una discapacitat legalment reconeguda.