L'arribada del metro a l'aeroport ha deixat de ser un somni. Les primeres proves del servei han començat avui entre les estacions de la T2 i la T1, un petit tram de test que posteriorment s'anirà ampliant a la resta de parades. Engeguem i sortim de la Terminal 2. Pugem a bord d'aquest trajecte inèdit. Expectació mediàtica i autoritats il·lusionades. Alguns rètols encara són provisionals però deixaran de ser-ho el febrer de 2016, quan els usuaris ja utilitzaran aquest tram de la Línia 9, coincidint amb el Mobile World Congress. O al menys aquesta és la intenció. SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Jo vaig acordar amb l'alcalde que faríem el possible i l'impossible perquè per l'edició del congrés de mòbils de 2016, això pugui ser una realitat perfectament operativa. La visita d'avui confirma que anem en la bona direcció." I la direcció agafada ens porta fins a l'estació de la Terminal 1. Escales mecàniques ja en funcionament i, a pocs metres, els mostradors de facturació. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Això si fa dos anys ens diuen que ho podríem inaugurar el 2016 no ens ho hauríem cregut per les situacions econòmiques." Aquest tram de la Línia 9 abasta 20 quilòmetres de longitud i disposa de 15 estacions entre la T1 i la Zona Universitària, amb els transbords corresponents a altres línies de metro. Ara s'estudia la freqüència de pas dels combois, que podria ser de set minuts. El que sí que se sap amb seguretat és que l'accés a l'aeroport tindrà un suplement que encara s'ha d'acordar amb l'Autoritat Metropolitana del Transport i que estarà associat a la nova T-Mobilitat. A Madrid hi ha el precedent. Els viatgers paguen un suplement de tres euros per arribar a Barajas.

El tram de la Línia 9 entre les estacions de la Zona Universitària i l’aeroport de Barcelona – el Prat començarà a funcionar a partir del febrer de 2016, just abans del Mobile World Congress. Amb la circulació d’un tren entre les estacions que uneixen la T1 i la T2, aquest dijous ha començat la fase de proves, que s’allargarà fins poc abans de la posada en marxa del servei.

Durant aquesta fase es pretén desenvolupar 3.700 protocols per comprovar el funcionament d’instal·lacions elèctriques i de seguretat, estacions, ventilació, portes, comunicacions i energia. El primer tren ha començat a circular aquest dijous amb conductor entre les dues estacions de l’extrem de la línia i està previst que es vagi ampliant la zona de circulació a la resta d’estacions de forma progressiva.

Entre la primavera i la tardor de 2015 s’incorporaran més combois a les proves fins a arribar a simular el funcionament del servei amb 14 trens. Paral·lelament, es farà servir el ramal de la Zona Franca, que no té previsió d’obertura, per accedir a la zona de tallers i dipòsit.

El tram de l’L9 entre la Zona Universitària i la T1 de l’aeroport estarà format per 15 estacions. El nou tram, de 20 quilòmetres, és gairebé tan llarg com tota la Línia 1, de 20,7 quilòmetres, que actualment és la més extensa. Unirà Barcelona, l’Hospitalet i el Prat i tindrà connexions amb l’L3 a la Zona Universitària, amb l’L5 a Collblanc, amb l’L1 a Torrassa, amb els Ferrocarrils de la Generalitat a Europa-Fira i amb Renfe a el Prat Estació i la T2.

La freqüència de pas dels combois per les estacions serà d’uns set minuts i es cobrarà un suplement encara indeterminat per cada viatge que es faci entre les terminals de l’aeroport i les altres estacions.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, el president de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i alcalde de la ciutat, Xavier Trias i l’alcalde del Prat, Lluís Tejedor, han inaugurat el primer viatge de proves de la línia acompanyats de diverses autoritats i han coincidit a valorar positivament l’inici d’aquesta fase. Vila ha recordat el compromís que va adquirir de fer “el possible i l’impossible” per tenir en marxa aquest tram abans de l’edició de 2016 del Mobile World Congress.