Aquest disc de cartró ja no es pot utilitzar a les places de càrrega i descàrrega de mercaderies del passeig de Gràcia. Tal com indiquen els senyals, a partir d'ara la gestió del temps en aquestes zones funciona a través d'una aplicació per a telèfon mòbil. El nou sistema ha de servir per conèixer l'ús real d'aquestes places, és a dir, si estan sobreocupades o al contrari, si estan infrautilitzades. ADRIÀ GOMILA, director de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona "Passar del disc de cartró al telèfon intel·ligent permet una gestió més eficient d'aquestes zones. Destinem molts metres quadrats a això, si amb menys espai podem tenir el mateix resultat tot això que guanyem." L'aplicació és totalment gratuïta i ja està disponible per a iPhone i Android. Només prement un botó, l'aplicació permet al conductor indicar el moment en què inicia l'estacionament. A partir de llavors, comença un compte enrere fins a esgotar els 30 minuts permesos i emet un avís poc abans que s'acabi el temps. El nou sistema, però, no estalviarà en vigilants. Aquests primers dies ells són els que informen els transportistes dels canvis. De les 12.000 places de càrrega i descàrrega que hi ha a la ciutat, aquesta prova pilot s'implanta de moment en 62, totes concentrades aquí al passeig de Gràcia, entre la Diagonal i la Gran Via. L'Ajuntament ha volgut aprofitar els canvis formals que s'han fet al passeig per introduir-hi canvis de funcionament.

La distribució de mercaderies, sobretot el centre de la ciutat, és un repte important de mobilitat. Per aquest motiu, l’Ajuntament ha iniciat una prova pilot al passeig de Gràcia per implantar un nou sistema que gestioni millor el temps de les zones de càrrega i descàrrega de la ciutat. Es tracta d’una app per a telèfons mòbils anomenada ÀreaDUM (Distribució Urbana de Mercaderies) que pretén substituir el tradicional disc de cartró que fins ara indicava els 30 minuts permesos per estacionar en aquestes zones.

Segons el director de Mobilitat de l’Ajuntament, Adrià Gomila, “aquest sistema ha de permetre que el control dels 30 minuts sigui molt més eficaç.” De fet, l’aplicació permetrà conèixer l’ús real que fan els transportistes de mercaderies de les àrees de càrrega i descàrrega. D’aquesta manera, segons Gomila, “podrem saber si aquestes zones estan sobreocupades o infrautilitzades”, i així, afegeix, “adaptar-nos a les necessitats del sector.”

De moment l’app només serveix per gestionar millor el temps de les zones de càrrega i descàrrega, però en un futur, podria informar als conductors de les zones lliures per poder estacionar.

Com funciona?

Els conductors hauran de descarregar-se l’aplicació gratuïta ÀreaDUM, disponible per a iPhone i Android. El primer pas és donar-se d’alta com a usuari, i seguidament, un cop s’hagi aparcat, pitjar el botó “iniciar estacionament”. Llavors l’app inicia un compte enrere de 30 minuts, i abans que s’acabi el temps, emet un avís per recordar que s’estan esgotant els minuts. Quan es retiri el vehicle caldrà seleccionar “finalitzar estacionament” a l’aplicació.

Els conductors que no tinguin un telèfon intel·ligent podran utilitzar el servei a través d’un SMS al 217010 amb el text DUM (matrícula del vehicle) CODI ZONA.

De moment la prova pilot no té calendari. Depèn de l’acceptació que tingui entre els conductors i dels avantatges que aporti, s’estendrà a més zones de la ciutat, o no.