La represa de les obres del tram central de la Línia 9 del metro ha generat una pregunta: què passarà amb els pous que es van obrir per construir les estacions i que es van tapar quan els treballs es van aturar? El secretari general de Territori, Ricard Font, ha confirmat aquest dimecres que els pous no s’hauran de tornar a obrir per acabar les estacions i que les tasques pendents es podran fer des del túnel.
Les places de Sanllehy, Maragall, Lesseps o la de Joaquim Folguera (al Putxet) són alguns dels punts on es van obrir grans pous per fer les estacions de l’L9. Quan els treballs es van aturar per la crisi econòmica, la pressió veïnal va aconseguir que es tapessin. També se’n va obrir un al carrer de Mandri, que s’ha començat a tapar. Font ha detallat que els forats només es destaparan en la part que sigui necessària per fer l’accés al vestíbul de l’estació, però no cal imaginar-se les places obertes del tot.
A través del túnel podrem acabar les estacions i no hem de fer cap altra ferida per acabar l’L9
El tram central de l’L9 té unes 12 estacions pendents d’obrir. La previsió de la Generalitat és posar-les en marxa a partir del 2028. De moment, aquest mes de juny, la tuneladora ha reprès l’excavació del túnel que queda per perforar, entre la futura estació de Manuel Girona (Pedralbes) i la de Lesseps. S’espera que arribi al final el desembre del 2024.
Dos pous més per obrir
Segons Territori, els pous per a les noves estacions ja estan perforats, però hi ha dues excepcions. Cal obrir forats per fer les parades de Campus Nord (a prop de la UPC) i també la de Manuel Girona (al pg. de Manuel Girona amb Doctor Ferran). L’únic punt on s’haurà de mantenir el pou obert és a la futura estació de Camp Nou, a la confluència de l’avinguda del Doctor Marañón amb l’avinguda de Xile, perquè és per on surt tot el material que va excavant la tuneladora i per on es traurà la màquina un cop arribi al final i es desmunti.
Els pous de l’L9: ferides obertes des de fa una dècada
Els pous que s’han hagut d’obrir al llarg del traçat de l’L9 han estat durant anys un calvari pels veïns. En nombrosos punts del traçat, com el de la futura estació del Putxet, les queixes de veïns i comerciants i les afectacions per les obres al barri es remunten a fa més d’una dècada. En alguns punts, com a la plaça de Lesseps o a la plaça de Sanllehy, la Generalitat va acabar cobrint els pous que s’havien obert després d’anys d’obres.