Les entitats en defensa de la mobilitat sostenible a la ciutat denuncien en un comunicat la decisió d’eliminar el límit de 30 km/h als entorns escolars durant les nits, diumenges i festius. Critiquen l’Ajuntament de Barcelona per enviar un “missatge de comprensió i complicitat cap als qui volen córrer més”. A més, denuncien “la reticència” del consistori a ampliar els radars sancionadors com a “eina efectiva per a la reducció de la sinistralitat”.

El comunicat emès per l’associació Prevenció d’Accidents de Trànsit (PAT) té el suport d’altres entitats que defensen la mobilitat sostenible a la ciutat com el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), Catalunya Camina, Promoció del Transport Públic (PTP), Revolta escolar, Eixample Respira i la FAVB.

Demanen més radars sancionadors

Les entitats recorden que el mateix Ajuntament va anunciar el 2021 que instal·laria 49 radars més, però a l’hora de la veritat, només van arribar a posar-ne 21: 12 en entorns escolars per la pressió de les famílies mobilitzades, quatre radars de tram i cinc radars en punts concrets on es corre massa.

L’Ajuntament proposa instal·lar la resta de radars, però en format pedagògic, sense posar sancions. Les entitats no comparteixen la decisió. Afirmen que els radars sancionadors són part dels fons europeus Next Generation adjudicats i, per tant, “caldrà justificar davant del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), i també davant de la Comissió Europea, per quin motiu objectiu no s’han instal·lat la resta d’elements de control”.

Contraris a incrementar de nou la velocitat

L’Ajuntament ha anunciat la intenció de modificar la velocitat als entorns escolars, tinguin radars o no, quan els centres educatius estiguin tancats, una decisió que segons explica el consistori “respon al sentit comú”. Les entitats, però, assenyalen que, com apunten les dades de la DGT, només un 5 % dels atropellaments a 30 km/h acaben tenint conseqüències fatals, davant del 50 % quan la velocitat puja a 50 km/h.

En el cas de Barcelona, el 2022 van morir 23 persones i 172 van resultar ferides greus. Segons les entitats el 87 % dels ferits greus o morts van ser accidents en els quals estaven involucrats cotxes o motocicletes. “Aquestes xifres són intolerables i no permetrem treure del focus d’atenció l’ús d’aquests vehicles a la ciutat”, afirma la PAT.